15 kroků k lepšímu e-shopu

12. listopadu 2020
Foto: Long Story Short Eatery&Bakery
Pěkné fotky a jednoduchá objednávka, dobrá koordinace v týmu a lidský přístup k zákazníkovi. Jaký by měl být e-shop, do kterého se hosté budou vracet stejně rádi jako do vašeho podniku? Máme pro vás inspiraci a zkušenosti přímo z provozů.

Zprovoznit e-shop není nic složitého – daleko větší energii musí podniky investovat do jeho nastavení a správy, která vyžaduje zaškolení personálu a nový systém práce v týmu. Prostředí e-shopů navíc není připraveno na specifika gastronomie, jako je jiná práce se skladem, velmi častá aktualizace nabídky a rychlost doručení. Restauratéři i programátoři se tak učí, jak přenést realitu provozů do online prostoru.

Nasbírali jsme pro vás konkrétní tipy, jak vytvářet e-shop, který nemusí být jen krátkodobou odpovědí na nouzový stav, ale třeba i vedlejším příjmem restaurací v příštích letech.

1. Jakmile host vstupuje do e-shopu, je to, jako by vcházel do vašeho podniku. Přivítejte ho! Můžete k tomu využít pěkný banner, video z restaurace i fotku číšníka nebo manažera, který hosty běžně uvádí ke stolu. E-shop nahrazuje návštěvu v podniku a měl by odrážet jeho atmosféru i koncept.

2. Představte se! Hostům, kteří k vám před uzavřením nestihli zajít, ukažte typická jídla nebo interiér, aby na první dobrou poznali, do jaké e-restaurace zavítali. Na úvodní stranu můžete připnout třeba rozcestník „poznejte nás“ a „pojďte si objednat“.

3. E-shop zastupuje servis – měl by prezentovat denní nabídku, popsat chuť a složení jídel, upozornit na alergeny, ale taky shrnout a potvrdit objednávku. Představte si, na co by se vás hosté asi zeptali u stolu, a zodpovězte jejich otázky dřív, než si je položí. Pokuste se jim vyvrátit všechny obavy. Není pokrm moc pálivý? Dorazí jídlo teplé? Zvládnu si ho doma správně ohřát? Ozve se kurýr pár minut před předáním?

4. Pěkné fotky v hlavní roli! Host si vybírá očima – tím spíš v online prostoru, kde nevoní káva ani čerstvé croissanty, které by ho přiměly kliknout a objednat si. Přeneste svoji práci na obrazovku, tak jako kdybyste upekli koláč a vystavili ho do vitríny.

5. Udělejte si zásobu fotomateriálu. Ne každý podnik stíhá dennodenně přefotit aktuální nabídku – využít můžete i ilustrační fotky, podle kterých si host například lépe odvodí, že si objednává z určité kategorie jídel. Dejte si ale pozor na autentičnost. Pokrm musí vypadat lákavě nejen na fotkách, ale taky v krabičce, abyste nezklamali očekávání.

6. Spouštění e-shopu se podobá otevírání nového podniku. Rozjeďte nejdřív zkušební provoz a rozešlete pozvánku kamarádům nebo kolegům z branže. Ať vám dají zpětnou vazbu a řeknou, čemu nerozumějí, co se jim líbí a jak se jim u vás nakupuje.

7. Neustále e-shop testujte, krok po kroku ho vylepšujte a sami si procházejte celý proces nákupu z pohledu návštěvníka. Provozní slepota může zbytečně pokazit vaše úsilí.

V rámci nedávné online konference Chef’s Night: Jak překlopit gastro byznys do online podoby vznikl e-book, ve kterém si přečtete nejen o tvorbě e-shopu, ale taky o využití objednávkových formulářů, o spolupráci s rozvozovými a kurýrními službami nebo o podmínkách vlastního rozvozu. Zakoupit si ho můžete zde.

8. Zásadním krokem je přilákat na e-shop hosty. Přidejte odkaz na všechny kanály, kterými komunikujete se zákazníky – využívejte i sociální sítě, newsletter nebo vyskakovací okénko na webu.

9. E-shopy by měly pohotově reagovat na to, co došlo, a co naopak zbývá. Zaškolte personál, jak e-shop ovládat, a vyberte si interní aplikaci pro komunikaci mezi okýnkem, online prodejem a kuchyní nebo skladem.

10. Koordinujte objednávky! Na každou směnu určete jednoho člověka, který bude mít e-shop na starost a neztratí přehled o tom, co se prodává na které platformě. Díky tomu se nestane, že byste nabízeli něco, co už nemáte. Naučte se zboží chytře přesouvat – visí na e-shopu poslední tři bochníky chleba? Nebude lepší je stáhnout a doprodat přes výdejní okénko? Kdo u vás kontroluje expiraci polotovarů a dalších výrobků?

11. Chybovat je lidské! Telefonická omluva je dobrý způsob, jak napravit nedorozumění, a zároveň je to příležitost navázat osobní kontakt. Hosté takovou pozornost ocení víc než formální e-mail.

12. Věnujte se prezentaci produktů! Natočte videa z přípravy jídel nebo sdílejte recepty z potravin a polotovarů, které nabízíte online. Mluvíte v restauraci o původu surovin? Zařaďte na e-shop medailonky dodavatelů a farmářů.

13. Snažte se dostat do online služby lidskost. Mluvte na e-shopu stejným jazykem jako v podniku a zůstaňte sami sebou. Třeba požádejte kurýra, aby hostům společně s objednávkou předal ručně napsaný vzkaz nebo vyřídil pozdravy z kuchyně.

14. Buďte aktivní! Obměňujte online menu podle sezony a přání hostů, vymyslete soutěž nebo je nechte sbírat body za nákup, které pak vymění za kávu nebo malý dárek. Aktualizujte fotky jídel a přemýšlejte, jak e-shop ještě víc zpřehlednit a jak zjednodušit nákup – od výběru v jednotlivých kategoriích přes placení až po převzetí.

View post on Instagram
 

15. Žijte online. Odpovídejte na zprávy přes FB a reagujte na označení na Instagramu. Poděkujte za každou objednávku a dokažte, že pro vás e-shop není jen nutné řešení krize, ale nový způsob komunikace, který vás baví, protože se tak můžete přiblížit hostům.

Zdroj: Pavel Fuchs z manGowebu, podnik Etapa, restaurace Long Short Story Eatery Bakery a Linda Heneš z WeBuilDesign

Ambiente doma

Na e-shopu AmbienteDoma.cz objednáte nejen jídla s sebou a chlazené hotovky, ale také celý nákup. V jednotlivých podnicích pořídíte i suroviny od farmářů a polotovary k domácímu vaření a pečení.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.