4 typy hostů – a jak na ně

20. února 2018
Ilustrace: Jindřich Janíček
I na vztahu s hostem je třeba vědomě pracovat. Jak? Tak, že budete předvídat nejen to, jak se asi bude chovat a co by si mohl objednat, ale hlavně co má od návštěvy vaší restaurace očekává. Tady jsou čtyři typy, se kterými se nejspíš setkáváte den co den.

1. Analytický
Než se rozhodne, chce nasbírat co nejvíc informací. Až když je pečlivě vyhodnotí, přistoupí k objednávce. Před návštěvou restaurace už si prohlédl menu na internetu, přečetli hodnocení na Tripadvisoru nebo Zomatu a podíval se, kolik máte hvězdiček na Facebooku. Tohoto hosta poznáte okamžitě: chce přesně vědět, co obsahuje jídlo, o které má zájem.

Jak na něj: Podejte mu maximum relevantních informací. Ptejte se, jestli mu nevadí mléko, lepek či vejce, zda má nějaké potravinové alergie, a to včetně česneku.

2. Přátelský
Tento typ hosta se v Čechách začíná vyskytovat čím dál častěji, a to je skvělé. Hned od příchodu do podniku dává najevo, že vás vnímá. Pozdraví, při objednávání udržuje kontakt, usmívá se, v komunikaci je aktivní.

Jak na něj: Všímejte si ho. Pokud se vám líbí jeho kabát anebo třeba pes, klidně to řekněte. Zeptejte se, jestli je u vás poprvé, nestyďte se být kamarádští.

3. Ve stresu
Poznáte, že spěchá a potřebuje, aby bylo všechno připravené nejlépe ještě dřív, než své přání vysloví. Neznamená to ale, že by byl nepříjemný. Prostě se přišel honem najíst a chvilku si odpočinout. Nemá čas a rozhoduje se rychle.

Jak na něj: Buďte chápaví a pozorní. Většinou vám sám řekne, co přesně potřebuje. Nenechávejte ho dlouho čekat, obslužte ho pokud možno rychle. Kromě toho mu můžete třeba nabídnout nabití telefonu, zavolat mu taxíka, přinést účet dřív...

4. Startovač
Od chvíle, kdy vstoupí do podniku, je vám jasné, že tohoto člověka není radno dráždit. Očekává dokonalý servis, ale sám reaguje odměřeně, přísně, někdy i prudce až útočně.

Jak na něj: Neberte si nic osobně, zachovejte klid. Buďte stále milí a úslužní, dejte najevo, že jste na jeho straně. Má přání, které nemůžete splnit? Omluvte se. I když to pro vás někdy bude těžké, snažte se do něj vcítit. Pak se vám bude lépe komunikovat a nebudete muset nic předstírat.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.