8 priorit v další vlně koronakrize

21. září 2020
Foto: Aneta Zimová Vrkotová
Covid je tu stále s námi a do restaurací se vracejí obavy a diskuse o tom, jak moc otřese gastronomií na podzim a v zimě. Právě teď by měly podniky využít všechno, co se letos naučily, a vyrazit do boje silnější než dřív. Na jaké priority při tom nesmí zapomenout?

Restaurace stále prožívají období nejistoty, změn a nových výzev – ty by je ovšem neměly odradit, ale probudit. A motivovat k tomu, aby zdvojnásobily úsilí, inovovaly a naslouchaly jak hostům, tak i zaměstnancům. Na co by se měly podniky zaměřit v dalším průběhu nepředvídatelné koronakrize?

1. Spolehnutí na kvalitu

Pro spoustu lidí představuje restaurace záchytný bod, kam se vracejí pro pocit jistoty a bezpečí. Právě proto je teď důležitá spolehlivost majitelů a manažerů. Neměli by ustoupit ze svých standardů, a naopak by měli dodržet to, co slíbí. Ukažte hostům i zaměstnancům, že jste tu pro ně, když vás potřebují, a že se můžou spolehnout na kvalitní servis, a to v kuchyni i na place, kde se bez ohledu na krizi a ztráty pracuje poctivě – se skvělými ingrediencemi, s respektem k surovině a úctou k zákazníkovi.

2. Komunikace s hosty i v týmu

Komunikace byla, je a bude silným nástrojem, který dokáže podpořit tržby i motivaci v týmu. Restaurace by měly intenzivně používat sociální sítě – informují, baví a zapojují hosty do hledání inspirace a zlepšování nabídky. Správnou komunikací pečujete o vztah mezi podnikem, hosty a dodavateli, ale taky upevňujete kolektiv. Šéfům a manažerům se vyplatí vsadit na sdílení v týmu, ať už jde o plány, aktuální situaci v restauraci, nebo o vzájemnou podporu.

3. Pohostinnost na první místě

V posledních měsících se některé podniky (z pochopitelných důvodů!) soustředí primárně na efektivitu provozu a obchodní možnosti přežití. Neměly by však zapomínat na přístup obsluhy a její ochotu věnovat hostům maximální pozornost, úsměv a pocit důležitosti i přijetí. Pohostinnost je smyslem gastronomie a roušky ani rukavice nemají mezi lidmi stavět bariéry, ale naopak připomenout, že žijeme ve společném prostoru a jsme na jedné lodi.

4. Péče o stálé hosty

Přízeň stálých hostů znamená pro podnik vítězství. To oni totiž dovedou odpustit chyby a zůstávají věrní za každé situace. Povzbuzují tým, když mu dochází energie, a dělají restauraci tu nejlepší reklamu. Je třeba udržet si štamgasty na své straně a ještě posilovat jejich loajalitu – často jim děkovat a zároveň je prosit o zpětnou vazbu, nabídnout jim speciální akce nebo je pozvat na ochutnávky nového menu. Zkrátka k nim přistupovat tak, aby se právem cítili jako součást podniku.

5. Uznání pro zaměstnance

I když se v branži propouštělo, restaurace mají stále problém najít a udržet si zodpovědné a nadšené zaměstnance. Při hledání platí totéž co před krizí: plný stav budou hlásit podniky, které si svých lidí váží od prvního pracovního dne, přijmou je jako součást rodiny a projeví pochopení pro jejich osobní život i vize do budoucna. Většina lidí chce profesně růst a dostávat nejen férovou mzdu, ale především uznání za svoji práci.

6. Trénink v kuchyni i na place

Málokterý podnik investoval v posledním půlroce do vzdělávání. Přitom si právě teď restaurace nemůžou dovolit netrénovat! Rozvíjení znalostí a dovedností lidí v kuchyni i na place totiž zvyšuje úroveň podniku, ale taky jejich motivaci, a omezení nebo přerušení tréninku může snížit jak výkon restaurace, tak tržby a důvěru hostů. Tu by mělo v současné době posílit i pravidelné školení zaměstnanců o bezpečnosti a přístupu k zákazníkům během koronakrize. Chce to nepolevit a pořád se zlepšovat!

7. Zábavná nabídka

Ve společnosti přetrvává nervozita a lidé potřebují odlehčení a uvolnění. Proto by měly podniky oživit běžnou nabídku a vytáhnout ze šuplíku nápady, které překvapí stálé hosty a přilákají nové. Ať už je to rozvoz jídla, speciální víkendový brunch nebo pop-up hostujícího kuchaře, buďte zábavní a výjimeční. Nedovolte, aby nejistota přidusila vaši kreativitu, a naservírujte hostům pořádnou porci radosti a bezstarostné chvilky v pohodové atmosféře.

8. Dlouhodobý zážitek

Ty nejlepší restaurace se momentálně nesnaží vytvářet zbrusu nové zážitky, ale doladit a prohloubit vzpomínky hostů na víc než jen dobré jídlo. V podnicích by měla proběhnout inventura s cílem přehodnotit interakci obsluhy se zákazníkem, zvuky, vůně, barvy a celkový dojem z návštěvy. Kvalitní hudba v pozadí, energie z otevřené kuchyně nebo elegantní květinová výzdoba a další smysluplné detaily v prostoru i v chování personálu – to všechno se počítá!

Zdroj: Paul Sorgule

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.