Dáváme příležitosti

13. dubna 2016
Foto: Honza Zima
Hana Smítalová má na kvalitní lidi nos, i proto už více než sedm let vede personální oddělení Ambiente. Rádi byste na pohovoru udělali ten nejlepší dojem? Hanka vám poradí, na co vsadit, čemu se naopak vyhnout – a kde najdete aktuální pracovní výzvy.

Jaký je zájem o práci v Ambiente?

Obecně ve službách je teď velký propad zaměstnanců. Nastupuje nová generace, lidé místo řemesel studují vysoké školy, chtějí vycestovat do zahraničí a pak si v ideálním případě založit firmu. Trh pro zaměstnavatele není moc příznivý, ale Ambiente je ve výhodě, protože má dobré jméno a pro mnohé lidi je „srdcovkou“.

Které pozice není snadné obsadit?

Některé specializované pozice, třeba řezník nebo pekař. To jsou obory, které se na školách postupně ruší, protože o ně není zájem. U pekařů se situace zlepšuje, z pečení se stává trend a nám se teď často hlásí zájemci s vysokoškolským vzděláním, kteří pracují v kanceláři, mají toho po krk a touží péct. To je cesta, kterou chceme jít – přijímat lidi, kteří jsou nadšení, a všechno je naučit. V případě řezníků je to horší, člověk musí znát anatomii zvířat a spoustu dalších věcí, které si zase tak rychle neosvojíte.

Jak nalákat vhodné zájemce?

Především nechceme nikoho lákat – láká se oslík na mrkev. My dáváme příležitost. Až do teď jsme prezentovali naše restaurace, ale nikdy jsme moc nemluvili o lidech, kteří za tím vším stojí. A to je cesta! V Ambiente nevysvětlujeme, ale ukazujeme. Proto skrze blog, sociální sítě a nově i přes Zapoj se představujeme naše zaměstnance.

Co je to Zapoj se?

Záložka na webu www.ambi.cz, kde ukazujeme, jaké je pracovat v Ambiente. Najdete tam i aktuální výzvy, „hot“ pozice, ale zároveň nám může kdokoli poslat životopis jen tak. Na Zapoj se také vyprávíme příběhy našich zaměstnanců a ukazujeme, jak se jim u nás daří.

Zapoj se jste spustili nedávno, jaký má zatím úspěch?

Skvělý! Dřív jsem dostávala maximálně tři životopisy týdně. Zapoj se běží asi měsíc a už nám přišlo přes sto padesát životopisů, se kterými pracujeme. Se všemi lidmi, kteří nám napíšou, udržujeme kontakt. Pokud člověk zareaguje na aktuální výzvu, hned se mu ozveme a domluvíme další postup. Jestliže nám pošle CV jen tak, zašleme mu informaci o volných místech napříč celým Ambiente.

Jakými dalšími cestami se k vám dostávají ti správní lidé?

Hodně záleží na konkrétní pracovní pozici. V případě marketingu a HR se skvěle osvědčily sociální sítě. Ale třeba na místa ve financích lidé na sociálních sítích moc nereagují, proto využíváme pracovní portály. Snažíme se zapojit naše kolegy, protože doporučení funguje ze všeho nejlíp. Navíc se teď skvěle rozbíhá právě Zapoj se.

Existuje obecný popis „Ambi člověka“?

Náš ideál je přirozený člověk, který má zdravý tah na branku, chce se opravdu učit, má zápal pro věc a je osobně odpovědný. Chceme člověka s podnikatelským duchem, takového, který neuteče při prvním neúspěchu; u nás je normální chybovat, protože i tím se člověk posouvá dál. Zároveň stojíme o lidi, kteří ctí tým.

Poradíte, jak udělat na pohovoru ten nejlepší dojem?

Na začátek je dobré přijít včas. Stát se může cokoli, ale stačí zavolat a omluvit se. Když někdo dorazí se zpožděním a bez omluvy, beru to jako varovný signál. Velkou roli hraje i následná pracovní zkouška. Sledujeme při ní, jak se člověk staví k práci a jak komunikuje s kolegy. Na pohovorech s lidmi do kanceláře je pro mě důležité, aby mluvili konkrétně. Nezajímají mě obecnosti ani to, čeho chce uchazeč dosáhnout za pět let. Chci slyšet, co přesně dělal na předchozí pozici a co se mu tam podařilo i nepodařilo. Sleduju, jestli je opravdový, přirozený a konkrétní.

Existuje něco, co vás okamžitě odradí?

Třeba řeč těla, když se člověk dívá do stolu, a ne na mě. Taky mi vadí, když se neusmívá, úsměv je pro nás v Ambiente důležitý. Odradí mě arogance – pokud dává uchazeč najevo, že má spoustu dalších pohovorů, a zajímá se jen o benefity, vím, že pro něj nejsme důležití. Šanci u nás nemají ani spící panny, tedy pasivní lidé bez energie. Ale čím déle tuhle práci dělám, tím víc se snažím nehodnotit na základě domněnek a prvního dojmu.

Jaké jsou nejčastější chyby v životopisech?

Často se stává, že je životopis hrozně dlouhý. Lidi ještě pořád nepochopili, že mohou být struční. Vsaďte na originalitu! Filip Šimoník, který se stal šéfem marketingu, poslal životopis, který byl velmi kreativní a na zadní straně měl napsáno, že pokud nás nezaujme, máme si z něj složit vlaštovku. Hodně si všímám i motivačních dopisů. Mám ráda takové, které čtete, a hned máte chuť toho člověka potkat! Dopisy, které srší nadšením pro značku a liší se od ostatních.

Nábor lidí je jedna věc, ale jak si je pak udržet?

Nemáme na to přímý vliv, atmosféra v restauraci vám buď sedne, nebo ne. Ale jdeme na to oklikou tím, že vzděláváme manažery a šéfkuchaře. Hodně s nimi mluvíme, bavíme se o tom, co znamená přirozený respekt a jak má vypadat správné vedení týmu. Taky se ptáme nováčků, jak probíhal nábor i trénink a jestli všechno funguje tak, jak má.

A na závěr – proč pracovat právě v Ambiente?

Protože je to prima firma, kde i Tomáš Karpíšek nosí džíny a tričko a na nic si nehraje. Kde nezasvěcený člověk nepozná, kdo je šéf a kdo ne. Kde se každý může učit od těch nejlepších a každý den dělá práci, která má smysl. Největší motivaci ale vidím v tom, že pokud člověk chce, má u nás dveře otevřené kamkoli. Dáváme příležitost. Vždyť všichni generální manažeři, jednatelé i šéfkuchaři u nás začínali jako číšníci a kuchaři!

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.