Facebook

Jak druhým říkat nepříjemné věci?

Autor: Forbes.cz

Někdy prostě musíme někomu sdělit něco, co se mu nebude líbit. Možná máte s tímto typem zpětné vazby potíže – nechcete se druhého dotknout, obáváte se jeho reakce, nevíte, jak k nepříjemnému rozhovoru přistoupit. A tak se mu radši vyhnete... Poradíme vám, jak na to!

V těchto případech je totiž velmi důležitá a potřebná právě komunikace. Mějte na mysli, že lidé většinou oceňují otevřenost. Je to rozhodně lepší než kradmé pohledy a pochichtávání za zády.

Jak tedy poskytnout zpětnou vazbu u nevítaných a citlivých témat? Základem je soukromí, přímočarost a zároveň empatie.

Představte si, že máte v týmu člověka, který páchne potem. Všichni o tom mluví, ale nikdo mu to neřekne do očí. Včera za vámi přišla kolegyně, jestli byste s tím jako šéf něco neudělal.

Moc se vám do toho nechce. Jenže věty typu „Nějak si to vyříkejte. Vždyť jste spolu každý den v kanceláři.“ nebo „A co já s tím?“ jsou k ničemu. Pokud budete reagovat vyhýbavě, nejistě nebo neochotně, bude to mít jediný důsledek: vaše autorita utrpí. K vedoucí pozici totiž patří i řešení nemilých či „trapných“ situací. Takže – vzhůru do toho!

Co nedělat

  • Neútočit a neurážet. „Víte, co je deodorant? Máte snad rozbitou pračku?“
  • Nekroužit rozpačitě kolem tématu. „Jak se máte? Doma všechno v pohodě?“

 

Jak na to

  • Požádejte kolegu, aby vám věnoval chvilku času. Sejděte se jen ve dvou, na místě, kde vás nebude nikdo a nic rušit.
  • Jděte přímo k věci. „Víš, není mi to příjemné, ale je potřeba, abychom to probrali. Všiml jsem si, že jsi poslední dobou cítit potem.“
  • Vnímejte reakci protistrany. Připravte se na to, že může být emotivní; přece jen jde o osobní záležitost. „A to si na mě někdo stěžoval?“ „A co mám asi tak dělat, když to mám vrozené?“
  • Může se stát i to, že kolega celý problém popře, případně se uzavře do sebe a bude mlčet, třeba protože se cítí trapně nebo je zaskočený. Anebo zareaguje racionálně, což je ideální varianta: „Aha, to jsem nevěděl. Dám si na to pozor.“
  • Empaticky přizpůsobte svou reakci.
  • V průběhu rozhovoru naslouchejte. Ať říká kolega cokoli, neskákejte mu do řeči. Může si začít stěžovat na zdravotní problémy, osobní problémy atd. Nechte ho domluvit a snažte se ho pochopit.
  • Setkání uzavřete jasnou dohodou. „Takže jsme domluveni, že si dáš na hygienu pozor? Jsem moc rád, že jsme tu záležitost probrali.“
  • Zásadní je změnit úhel pohledu: Neubližujete, ale pomáháte. Když se dostanete do podobně nekomfortní situace, vždycky si představte, jak by bylo vám, kdyby se o vás bez vás říkalo něco nepříjemného, aniž by vám informaci kdokoli předal.

Pokud zpětnou vazbu podáte citlivě, uleví se vám, a hlavně pomůžete člověku, který o problému třeba vůbec nic netuší.

 

Převzato z Forbes.cz

Sedím a tečkuju

Načíst další článek...