Facebook

Jsou to srdcaři!

830
17. března 2019 Autor: Blanka Datinská Foto: Monika Kaňáková

Práce na čtyřech kolech je spíš drsná než romantická, občas dost drahá a nejistá. V roce 2018 proto vznikla CZEFTA, Česká food truck asociace, která pomáhá food truckům najít uplatnění a neztratit ideály. Jak to rozjet a nevybourat se?

Před dvěma lety byl seznam českých food trucků mnohem kratší a méně zajímavý než dnes. Street food zkrátka frčí a čím dál víc konceptů šlape na plyn v repasovaných vymazlených autech. Počet kol nerozhoduje, a tak se mezi food trucky řadí i kolo s vozíkem, skútr piaggio, rikša nebo karavan. V současnosti naši zemi křižuje téměř stovka pojízdných restaurací, bister, vinoték, kaváren, barů a prodejen.

Bez růžových brýlí
Cestování, svoboda, adrenalin a festivaly. Zní to lákavě, jenže naivní představy začínajících kočovníků brzy narazí na realitu. „Spousta lidí chce mít food truck, ale když si to všechno spočítají a uvědomí si, že mimo sezonu ubývá festivalů, a tudíž i pracovních příležitostí, přestane to být legrace,“ říká Monika Kaňáková, zakladatelka spolku CZEFTA. Vznikl loni v září a podporuje food truckery a street foodovou scénu v Česku.

Asociace pomáhá food truckům najít uplatnění – na festivalech, při cateringu všeho druhu, ve firmách, ale také ve městech. S těmi pak vyjednává povolení ke stání. „Města zatím úplně nevědí, jak food trucky uchopit, a proto je často označí jako stánek s danou prodejní dobou anebo jako pojízdný prodej typu Family Frost. Ani jedna definice není správná, food trucky nechtějí stát celý rok na jedné adrese, ale přejíždět a mít několik parkovacích míst,“ poznamenává Monika. Doufá, že časem vzniknou food truckové zóny, jak je známe třeba z Krakova nebo z Budapešti, anebo aplikace typu Najdi si svůj food truck.

Podmínkou členství v Czeftě je vlastní food truck, stánek, který chcete postavit na kola, anebo aspoň konkrétní nápad, byť ještě potřebujete kontakty a informace od zkušenějších kolegů. Členský příspěvek je 2500 Kč ročně. Těm, kteří ještě nemají s čím vyjet do světa, asociace podporuje a nic za to  nežádá. „Je to super, protože nám zasílají nabídky práce šité na míru a máme přehled o tom, co se v naší food truckerské komunitě děje,“ pochvaluje si Ron z brněnského Eggo Trucku.

Czefta na sebe vzala roli prostředníka, který má autoritu a větší vliv než hlas jednotlivce. Asociace navíc registruje nabídku, sleduje poptávku a posílá auta tam, kam koncepčně zapadnou. „Řekl bych, že nás Czefta všechny propojuje, a navíc napomáhá dobrým vztahům. Při akcích se nás snaží namixovat tak, aby nevznikal konkurenční boj. Tři trucky s hamburgery vedle sebe nedávají smysl,“ doplňuje Adam, který od loňska jezdí s food truckem Bůůů a chrocht.  

Vyjet, nebo nevyjet?
Každý podnik má své pro a proti. Založit foodtruck je daleko levnější a rychlejší než si otevřít restauraci. Mezi zásadní výhody motorové kuchyně patří flexibilita a mobilita – není problém změnit menu, zkoušet nové recepty, experimentovat a uzpůsobit jídlo konkrétnímu prostředí, nebo se jednoduše přesunout o kousek dál. Důvodem pro kočování bývá také ekonomika. Máte nulový nájem a málo personálu, což se promítá do nižší ceny jídel.

Na první pohled se může zdát, že stačí umět vařit, a můžete nasednout do auta. Jenže právě tam vás čeká ta druhá a méně příjemná strana podnikání. Výběr a technická úprava vozidla, speciální řidičský průkaz a spousta pravidel, předpisů a povolení, která omezují zdánlivou svobodu – s tím vším je třeba počítat. Navíc benzín ani suroviny nejsou zadarmo a konkurence přibývá. Omezený výběr jídel proto vyžaduje důkladné promýšlení ceny i samotného menu. Rozhodně by mělo zaujmout a naservírovat toho víc, než hosté čekají.

Než šlápnete na plyn

Než si objednáte auto za milion, přemýšlejte a ptejte se těch, kdo už sedí za volantem. Jejich cenné rady vám ušetří peníze a čas a možná taky usnadní první a zásadní krok – rozhodnutí, jestli tohle opravdu bude vaše cesta. Posbírali jsme pro vás pár tipů a myšlenek, které se food truckerům honí hlavou i životem:

1. Ujasněte si koncept. Je třeba mít předem jasno v tom, co přesně chcete dělat.
2. Vytvořte si brand. A tím se nemyslí jen vtipné logo a barva zástěry, ale odpověď na otázku, jak vás mají zákazníci vnímat a proč mají stát ve frontě právě u vašeho auta.
3. Znovu (a nejméně desetkrát) se sami sebe zeptejte, jestli se do toho vážně chcete pustit. Jste ochotni brzy vstávat, málo spát, mrznout v zimě a vydržet první neúspěšné akce bez výdělku, návštěvy z hygieny a příval nezaplacených složenek?
4. Nestačí vědět co, ale hlavně jak to chcete a můžete prodávat. Důkladně si nastudujte hygienická nařízení, anebo se poraďte přímo na hygienické stanici. Například vajíčka nelze roztloukat v autě a lednička je musí chladit i za jízdy.
5. Teprve pak si objednejte auto. Nemusíte investovat 800 000, klidně zkuste repas nebo nějaký starší kousek. Vždy si však prověřte výrobce a poohlédněte se po české firmě – je důležité být u toho a ohlídat si, aby auto splňovalo všechny technické požadavky. Špatná komunikace (nejen) se zahraničním výrobcem vám může dost zkomplikovat plány.
6. Je to i kancelářská práce. Food trucker je svým vlastním šéfem, a než vypukne show v autě, musí mít zvládnuté počty, odhady, nákupy, logistiku i finance.
7. Položku „food truck“ na úřadech zatím nemají, většina trucků je proto vedena jako pojízdná provozovna. S každým přesunem na další adresu očekávejte hygienickou kontrolu.
8. Najděte si externí, už zkolaudovanou kuchyni. Přímo v autě se smí připravit jen minimum občerstvení, většina vaření tudíž probíhá ve sdílených nebo vypůjčených kuchyních. To, co známe z filmů, je u nás zakázané. V trucku můžete dohřívat jen předem upravené a zašokované maso anebo housky na burger.
9. Pokud za vámi nestojí CZEFTA a chystáte se na schůzku s magistrátem města, pečlivě se na ni připravte. Rozhodující je dobrý byznys plán, prezentace, informační materiály a promyšlená argumentace, proč byste v parku nebo na náměstí měli stát právě vy.
10. Svoboda končí tam, kde začíná placení účtů. Mějte finance pod kontrolou. EET se zatím food trucků netýká, někteří podnikavci to ale oceňují, stejně jako jejich účetní.
11. Stát na soukromém pozemku se vyplatí. Výhody jsou oboustranné – food truck má jisté místo a elektrickou přípojku, majitel zase přivýdělek z parkovného a často i spokojené zaměstnance, kteří si mají kam zajít na oběd.
12. Začněte skromně. Je pěkné vymyslet dvacet receptů, ale v praxi toho stejně nabídnete o dost méně, protože street food není restaurace a některá jídla v autě zkrátka nepřipravíte tak, jak si zaslouží.
13. Nejtěžší bývá první jízda a pocit, že to chutná jen vašim kamarádům. Vydržte a nepolevte ani v kvalitě, ani ve svých snech.
14. Úspěšný marketing je pro food truck poměrně snadný, sexy jídlo z náklaďáku je a bude trendy. Sociální sítě jsou nejlepším způsobem, jak o sobě dát vědět a jak fanouškům sdělit, kde právě parkujete a na co si můžou dělat chutě.
15. Food trucker musí být komunikativní, protože hosté dnes nejdou jenom za jídlem, ale taky za příběhem. Jste prodejce a herec v jednom. Odměnou není potlesk, ale spokojený zákazník, který se po prvním kousnutí usměje a řekne „díky“. Jestli nemáte rádi lidi, všechny rady zapomeňte a vyberte si jiné uplatnění.
16. Jeden je málo. Vždycky je dobré mít za zády parťáka, na kterého se můžete spolehnout, když se vám porouchá auto nebo dojdou klíčové suroviny.

Vy jste řidiči a všechno záleží na vaší vůli. Určete si směr a rozjeďte to naplno!

Pekař musí umět čekat

Načíst další článek...