Rozvoz jako výzva aneb Jak uspět s donáškou

31. března 2020
Foto: Vojta Tesárek
Poptávka po roznášce a dovážce jídla v posledních týdnech stoupla a všechny restaurace v zemi se učí, jak uspět. Kouč Paul Segreto pro Restaurant Owner.com sestavil řadu tipů, které považujeme za inspirativní, a proto jsme je přeložili. Pro sebe i pro vás.

Koronakrize přinutila stovky podniků ke změně provozu, který se musel přeorientovat na výdej a doručování jídel. Z restaurací se tak stávají kuchyně a majitelé nejrůznější konceptů od kaváren až po finediningové restaurace vymýšlejí, jak a co rozvážet, aby si udrželi vysokou kvalitu služeb a s ní i hosty.

Rozvoz jídel sice ve většině případů nedokáže smazat obrovské ztráty, ale dává lidem práci a nabízí restauracím, kavárnám i barům příležitost zdokonalit své podnikatelské schopnosti a vybudovat si alternativní zdroj příjmů. Kouč Paul Segreto tvrdí, že se jídlo s sebou stane standardní službou všech podniků, a nabízí doporučení, jak se s touhle novou zkušeností vyrovnat v praxi.

  1. Přehodnoťte menu a zařaďte na něj položky, které i po doručení a ohřátí vypadají a chutnají tak, jako kdyby si je zákazník dopřál u vás v restauraci.
  2. Znovu si definujte cílovou skupinu. Vymyslete speciální menu pro dva nebo pro vícečlennou rodinu, které zahrnuje předkrm, hlavní chod i dezert, a prozkoumejte, kdo jsou vaši sousedé. Lidé, kteří teď pracují z domova, logicky zaostří na nabídku v nejbližším okolí. Pro firmy by mohly být zajímavé třeba lunch boxy.
  3. Nešetřete na obalech. Zásobte se praktickým (jednorázovým) nádobím a nakupte kvalitní tašky, kelímky i krabice, ale taky ubrousky a dochucovadla. I když je výběr momentálně omezený, myslete i na hosty, kteří uvítají materiály šetrné k životnímu prostředí.
  4. Nezapomínejte na plating. Najděte způsob, jak jídla umístit do boxů tak, aby vypadala atraktivně i v okamžiku, kdy si zákazník objednávku rozbalí.
  5. Servírujte omáčku navíc. Při ohřívání mají některá jídla tendenci vysychat, a tak lidé ocení větší množství omáčky, dipu nebo zálivky.
  6. Několikrát překontrolujte každou objednávku. Vaším posláním je plnit přání zákazníka – a u rozvozu je přesnost ještě důležitější než u stolu, kde můžete chybu napravit okamžitě.
  7. Ptejte se na specifické požadavky, ať už jde o zdravotní omezení, nebo speciální stravovací návyky zákazníků.
  8. Buďte osobní. I když doručování probíhá bezkontaktně, hosté by měli znát jméno člověka, který jim jídlo připravil. Napište ho do SMS, na lístek k objednávce a taky na sociální sítě, kde můžete postupně představit všechny „hrdiny“ z vašeho týmu. Se zákazníky si tak budujete vztah, který překoná i bezkontaktní časy.
  9. Zaměřte se na komunikaci po telefonu. Dbejte na to, abyste se pokaždé představili, zrekapitulujte objednávku, poděkujte a nabídněte kontakt pro případ, že by cokoli neproběhlo tak, jak má.
  10. Požádejte o zpětnou vazbu a rozdávejte s objednávkou vizitky vašeho podniku nebo generálního manažera, na kterého se může zákazník obrátit, pokud nebude spokojený. Stejně tak můžete hosty vyzvat ke sdílení radosti z vašeho jídla na sociálních sítích. Přiláká to další strávníky a povzbudí váš tým.
  11. Poděkujte! K objednávce přiložte ručně psaný vzkaz nebo malou pozornost podniku. Může to být ochutnávka vašich produktů, sleva na další objednávku anebo poukaz na návštěvu ve vaší znovuotevřené restauraci. Buďte kreativní – právě taková maličkost často dokáže zázraky.
  12. Atmosféra dělá hodně! Doporučte k objednávce tematickou hudbu nebo písničky z vašeho playlistu. Dodají jídlu z krabičky další rozměr a připomenou hostům, jak dobře se u vás cítili.
  13. Používejte sociální sítě a pravidelně informujte o denní nebo speciální nabídce. Dejte si záležet na frekvenci příspěvků i na kvalitě obrázků jídel.
  14. Posilujte důvěru. Pozvěte hosty do zákulisí a prostřednictvím fotek, videí nebo Insta Stories jim ukažte, jak pracujete a že pečlivě dodržujete veškerá bezpečnostní opatření.
  15. Dohlížejte na včasné vyřízení objednávek a veďte k zodpovědnosti všechny, kdo se podílejí na přípravě i doručování jídel.
  16. Slibujte méně, rozvážejte více. Snažte se předčít zákazníkovo očekávání a mile ho překvapit.
  17. Využijte věrnostní program. Vytvořte zvláštní nabídku pro stálé hosty a připomeňte jim, jak moc si jich (nejen) v této chvíli vážíte.
  18. Dávejte impuls k další objednávce – zanechte v tašce informace o menu a speciálech na celý týden. Lidem tak usnadníte rozhodování a třeba si i navýšíte tržby.
  19. Motivujte zákazníky k pravidelným objednávkám a vyhlašte propagační akci typu: S každou čtvrtou objednávkou sleva 5 % nebo dezert zdarma! Za útratu nad určitou částku můžete k zásilce přibalit limonádu, předkrm nebo porci navíc.
  20. Vytvořte si webovou stránku určenou jen pro rozvoz, na které můžete aktualizovat nabídku a podmínky objednávek.
  21. Podporujte kolegy a párujte menu s produkty ze spřátelených podniků. Pomůžete tak s odbytem třeba svému oblíbenému pekaři, vinaři a dalším malým výrobcům.
  22. Komunikujte! Nejen s hosty, ale taky se zaměstnanci. Povídejte si s nimi o změnách i o pokroku a společně slavte každé malé vítězství.
  23. Zdokumentujte všechny kroky a opatření pro efektivnější převzetí i doručování objednávek a co nejlépe je začleňte do povozu. Všechno, čím teď procházíte, se vám jednou může hodit.

Zdroj: Restaurant Owner.com, Paul Segreto

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.