Solidarita na české (gastro)scéně

8. dubna 2020
Foto: Honza Kolár
Řada podniků rozdává nezištnou pomoc, přestože bojuje o vlastní existenci. Většina z nich o tom nemluví, my však cítíme povinnost poděkovat jim za to, že tu pro nás zůstaly a nezapomněly na svoje poslání sloužit lidem a šířit radost. Jaké podoby má solidarita v české gastronomii?

Gastronomie v této době projevuje obdivuhodnou solidaritu, ukazuje svoji lidskou tvář a přebírá zodpovědnost za základní potřebu celé společnosti – za jídlo, ale taky za vnitřní pohodu a radost. Bez ohledu na koncept a cílovou skupinu teď řada restaurací, kaváren, pekáren a cukráren rozváží energii nejen stálým zákazníkům, ale taky nenahraditelným hrdinům v nemocnicích, na policejních a hasičských stanicích nebo ohroženým lidem v karanténě a v domovech důchodců.

Tady je několik příkladů solidarity z českého gastro prostředí.

Srdečná pomoc

V posledních týdnech si vietnamští prodejci a majitelé bister po celé zemi vylepují na obchod symbol srdce. Dávají tak najevo svoji účast v kampani, která zajišťuje drobné občerstvení zdarma pro IZS, zdravotníky a vojáky. Za dobročinnou výzvou stojí česká vietnamská komunita a podle hlavního organizátora Trana Van Sanga se pomoc získává větší rozměry, než očekával. Někteří obchodníci prý dokonce vaří obědy policistům a spousta z nich šije roušky nejen pro své zákazníky.

View post on Instagram
 

Vaříme nepostradatelným

Jeden z větších projektů odstartoval šéfkuchař Zdeněk Pohlreich, když založil iniciativu Vaříme nepostradatelným a transparentní účet, aby mohl připravovat jídla pro záchranné složky. Společně s kolegy Janem Punčochářem a Janem Stejskalem uvaří denně přes 900 porcí pro hasiče, policisty a zaměstnance záchranné služby na území Prahy, rádi by však tento model rozšířili i do dalších krajů. Kvalitní jídlo pomáhá těm, které teď nejvíc potřebujeme, ale taky dodavatelům, kteří kvůli koronakrizi ztratili odběratele.

View post on Instagram
 

Každá pomoc se počítá

Nezáleží na formě a velikosti činů, ale na jejich záměru. Obrovské díky si zaslouží i všechny malé kavárny, pekárny a cukrárny, které zůstaly v nouzovém stavu k dispozici záchranářům a zdravotníkům a dobrovolně je zásobují kávou, svačinami a dezerty zdarma.

View post on Instagram
 

Zásilky od výrobců

Do neziskových akcí se zapojují menší i větší producenti. Plzeňský Prazdroj přispěl na rozjezd projektu Zdeňka Pohlreicha půl milionu korun a Martin Žufánek začal ve svém lihovaru vyrábět dezinfekční gel Oh My Desinfection, který věnoval například do nedalekého domova důchodců, na boršický obecní úřad nebo do mosteckého dětského domova a kavárny v Českých Budějovicích. Majitelé Nemléka zaslali do nemocnic tisíc nemléčných výrobků a pražírna Candycane Coffee předala 25 kilo zrnkové kávy potravinové bance v Praze.

View post on Instagram
 
View post on Instagram
 

Pomoc jako dlouhodobý plán

Zatímco někde vznikají solidární počiny spontánně a jde o jednorázové akce, jinde se stal z pomoci pravidelný rituál. „Skoro všechny podniky Ambiente darují obědy a sladké do pěti vybraných nemocnic v Praze. Vytvořili jsme rozpis na každý pracovní den a chtěli bychom v tom pokračovat dlouhodobě, nejen po dobu krize. Práce zdravotníků si neskutečně vážíme a jsme rádi, že jim v tomhle stresujícím období můžeme aspoň trochu zpříjemnit den,“ říká kreativní šéfkuchařka Ambiente Jana Bilíková.

Jídlo pro dalšího

Aplikace Nesnězeno zachraňuje neprodané jídlo a teď i (s trochou nadsázky) lidské životy. Umožňuje totiž zakoupit jídlo z restaurací izolovaným seniorům, zdravotníkům nebo lidem bez domova po celé republice.

View post on Instagram
 

Obědy zdarma pro seniory a matky samoživitelky se vaří v Jídelně kuchařek bez domova, a to ve spolupráci s platformou Breakfaststory, která podporuje sociální podnikání a zajišťuje firmám snídaně přichystané handicapovanými nebo jinak znevýhodněnými lidmi. Každý všední den nabízí karanténní speciál za 160 korun, přičemž polovina částky putuje na přípravu a rozvoz oběda někomu dalšímu, včetně ovoce a ručně šité roušky.

View post on Instagram
 

Kolegové sobě

V branži posílila nejen solidarita, ale taky spolupráce řemeslníků, farmářů, vinařů a jiných dodavatelů. Vinař Milan Nestarec vymyslel iniciativu Drinking Against Sinking a prodává vína od vybraných vinařů za jednotnou cenu, která má pokrýt náklady vinařství a podpořit existenci vinných barů, restaurací a distributorů. Prodejem vín se snaží situaci českých vinařů zlepšit i Winegeek a jeho Six-Pack #SUPPORTLOCAL, minipivovarům zase pomáhá s odbytem tým pivovaru Kytín prostřednictvím výzvy Zachraň pivo.

View post on Instagram
 

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.