Na nezasvěcené působí Lokál Dlouhááá jako noční můra každého číšníka. Skoro pořád je narváno, a tak se může zdát, že napojit a nakrmit takovou masu lidí je úkol hodný supermana. Ve skutečnosti se tu neztratí ani začátečník. V Dlouhé to totiž mají zorganizované…
4 pozice k ruce číšníkům
Oproti běžným provozům jsou v Dlouhééé čtyři pozice, které jinde nenajdete – jídlonoš, pivonoš, uvaděčka a kasař. „Díky nim není práce číšníka tak náročná, jak by se mohlo zprvu zdát,“ vysvětluje generální manažer Luboš Dupák a dodává, že má každý číšník svůj rajon, o který se stará. Jinak by se musel minimálně rozdvojit.
- Jídlonoš
Pozice, na které se začíná. Jídlonoš roznáší talíře podle objednávek od číšníků a pak sbírá špinavé nádobí. To je vše – neobjednává ani nekasíruje. Poznáte ho podle toho, že má na sobě pouze bílý rondon. Jídlonoši jsou dva až tři na celou hospodu, a tak se sice naběhají, ale odměnou je jim čistá hlava. „Číšníci mi občas říkají, že když je příležitost, chodí si na pozici jídlonoše odpočinout od účtování a kasírování,“ poznamenává Luboš Dupák. - Pivonoš
K večeru se dostává do hlavní role pivo. Aby všichni měli svou hladinku na stole co nejrychleji, přichází na pátou odpolední pivonoš. Musí zvládnout udržet v každé ruce až čtyři půllitry, a proto je to práce hlavně pro chlapy. Servírky potvrzují, že právě pivonoši jsou jejich největšími pomocníky. - Uvaděčka
Ví o každé volné židli v hospodě. Vítá hosty u vchodu a postará se o jejich usazení. V Lokále je běžné přesazování hostů mezi stoly, a tak je uvaděčka občas svědkem zajímavých setkání – v Dlouhééé se tak poznalo už několik manželských párů. - Kasař
Kasař je člověk, který má v Lokále na starosti přípravu všech nealkoholickách nápojů – kávy, čaje, limonád. Proč se mu říká kasař, když nekasíruje? Odpověď je praktická a prostá – historicky bylo místo pro přípravu nápojů blízko šuplíku s penězi, ze kterého se kasírovalo.
Objednat a zkasírovat
Tyto jediné dvě činnosti mají v Dlouhééé na starosti číšníci. Přesto je jejich práce náročná, a to hlavně „na hlavu“ – jsou totiž v neustálém kontaktu s hosty. „I když má každý svůj rajon, jsme si vědomi toho, že může být těžké zachovat pořádek v tak velkém prostoru. Právě proto máme pomocné pozice. Číšníci se tak můžou soustředit čistě na komunikaci s hosty,“ zdůrazňuje Luboš Dupák.
Rovnováhu mezi jednotlivými pozicemi udržuje vrchní. Ten má také na starost tu nejdůležitější věc – spokojenost hostů. V hospodě často vidíte pobíhat i manažera, který nese zodpovědnost za celý provoz.