Jak to chodí v Matrixu...

20. října 2015
Ilustrace: Kakalik
„Franšízing byl v Česku v devadesátých letech téměř neznámý pojem," říká Tomáš Karpíšek. V roce 1998 začal přemýšlet o tom, jak by se dala pod jménem Ambiente provozovat restaurace v Liberci.

„Přišli za námi lidé z Liberce, že by pod názvem Ambiente rádi provozovali restauraci. Naše kamarádka Yvona Tošnerová z auditorské firmy Arthur Andersen nám pomohla vymyslet, jak by se to dalo dělat," popisuje Tomáš Karpíšek začátky. Jiná kamarádka z právnické kanceláře Kříž a Bělina zase pro Ambiente navrhla franšízovou smlouvu. Na stejném principu restaurace expandují dodnes.

Franšízant musí přemýšlet jako my

Na prvních franšízách se Ambiente domluvilo v Liberci, v Ústí nad Labem a Českém Krumlově. Všechny tyto podniky jsou dnes zavřené. „Došli jsme k tomu, že musíme spolupracovat s lidmi, kterým můžeme důvěřovat a kteří přemýšlejí jako my, a od té doby franšízanty hledáme uvnitř firmy. Oni znají nás, my známe je," říká k tomu Tomáš.

Může fungovat klasický franšízing?

Spolumajitel Ambiente, Daniel Kronďák, se i přesto snažil Tomáše přesvědčit o tom, že i klasický franšízing může fungovat. „Pořád jsem chtěl jednoduchý koncept, který by se dal snadno multiplikovat. Tomáš mi vždycky řekl, že to uděláme, ale pokaždé přišel s něčím úplně novým a převratným. Moji představu naplnil až Lokál," popisuje Dáňa svoji dlouhodobou snahu. „Viděl jsem to jako jednodušší cestu. Pro mě byla výzva nabídnout lidem dobré jídlo a pití, ale pro Tomáše je tohle málo. Pochopil jsem, že je vizionář, který se s něčím takovým nikdy nemůže spokojit," uzavírá Daniel. Rozrůstající se Lokály s výjimečným stylem čepování se staly uspokojivým řešením pro oba společníky.

Kancelář neboli systém

Ambiente v Liberci bylo také prvním impulsem k založení nové společnosti, která restauracím a jejich franšízantům poskytuje servisní služby. „Prvními zaměstnanci byli Tomáš Johanovský, šéfkuchař Tomáš Turek a ajťák Martin Dvořák," vyjmenovává Tomáš Karpíšek první členy kanceláře, v restauracích přezdívané „systém". Postupně přibývali lidé, kteří se starali o receptury, administrativu, grafiku a tiskli jídelní lístky. S přibývajícími restauracemi se tým „systému" rozrostl na nynější zhruba třicítku zaměstnanců.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.