Facebook

Která jídla vítězí na Instagramu?

142
10. července 2017 Autor: Šárka Hamanová Foto: Jakub Dohnálek

Jídlo je radost, kterou rádi sdílíme. I na sociálních sítích včetně Instagramu. Které pokrmy a suroviny letos nejvíc bodují – a jak se to potkává se světovými trendy?

Zeleninový boom, minimalismus, kvalitní maso, milost pro lepek. To jsou jen některé z aktuálních gastronomických trendů, které rezonují i u nás – a Instagramy profíků i foodies to jen potvrzují.

„V Česku skvěle fungují třeba plněné koblihy. Například na instagramovém profilu Taste of Prague se koblihy z podniku Maso a kobliha ocitly mezi šesti nejúspěšnějšími příspěvky,“ konstatuje Honza Zima, fotograf Ambiente. „Dalším příkladem je Instagram pekařky Maškrtnice. Její příspěvky běžně mívají kolem čtyř set srdíček, ale koblihy jich nasbíraly trojnásobek.“

Zdravé vs. „prasárny“

O popularitu na Instagramu tvrdě bojují dva soupeři-extrémisté: superzdravé vs. vysloveně nezdravé delikatesy. Takový Jamie Oliver ovšem servíruje světu všechno, od sladkostí až po zeleninu.

U zdravých pokrmů platí, že když je fotka světlá, něžná a barevná, srdíčka naskakují rychle – zvlášť pokud pokrm navíc působí exoticky. Na druhé straně máme čistokrevné „prasárny“ v čele s burgery, gigantickými pizzami a spol.

Potvrzuje to i Honza Zima: „Mezi nejúspěšnější posty Ambiente patří burgery – čím víc, tím líp. Bodují také steaky, ovšem vyfocené tak, jak by to udělal běžný host. Přirozenost je důležitý faktor; profesionálně vyhlížející fotky uživatelé zřejmě považují za reklamu a nereagují na ně tak dobře jako na ty, které vyfotíme mobilem.“

Řeznický pekáč neřesti. #nasburger

A post shared by Naše maso (@nase_maso) on

Květiny okrasné, květiny jedlé

Už naše babičky říkaly: „Jí se i očima.“ A potvrzuje to i nedávná studie oxfordské univerzity. Bude lidem totéž jídlo chutnat jinak, pokud bude „jen“ odlišně naservírováno? No jasně! Vždycky se víc zúčastněných s chutí pustilo do hezky, a navíc nápaditě upravených salátů než do těch obyčejných, ba fádních.

Další trend? Móda a jídlo se evidentně vzájemně inspirují. Důkazem jsou květiny: zaplavují jak přehlídková mola, tak talíře. Bára Karpíšková alias Bjukitchen ráda zdobí jídla květinami a podle jejího manžela Tomáše Karpíška to spolehlivě zabírá: „Jakmile jsou na fotce kytičky, vždycky má víc lajků než stejný pokrm bez květin.“

V zajetí hashtagů?

Věděli jste, že pro ně existují omezení? Ano, k jednomu příspěvku se dá vložit maximálně třicet hesel. Instagram funguje už sedm let a za tu doby se některé hashtagy staly doslova hitem. Mezi nejoblíbenější patří #foodporn s více než miliardou využití, dále #foodie, #vegan, #cleaneating, #instafood; všechny se pyšní milionovými ciframi. Solidní čísla si drží i jednotlivé pokrmy a suroviny jako #pasta, #pizza, #sandwich, #cupcakes #avocado, či #mango. A samozřejmě #chocolate!

Na mnoha profilech však vládne minimalismus (to je mimochodem další trend): místo záplavy hashtagů jen krátká glosa autora fotky.

Sekaná 27. týden

Načíst další článek...