8 myšlenek z Culinary Symposia

27. listopadu 2019
Foto: Culinary Symposium Prague
Šestý ročník Culinary Symposia pozval na pódium šéfkuchaře, kteří stavějí na tradici a inovaci, udržitelnosti a zkušenostech z celého světa. Právě ty globalizují regionální gastronomii, vnášejí do ní rozmanitost a propojují odlišné kuchyně a kultury. Jaké názory poslali hosté do hlediště?

1. Tradice a inovace

Přesně tak charakterizoval svoji restauraci Paco Roncero, španělský šéfkuchař a první vystupující Symposia, který na několika jídlech předvedl, jak může tradici obohatit inovace, technologie a odvaha servírovat klasickou polévku z bílého česneku ajo blanco v podobě sendviče.

Ke kulinářským tradicím a chutím svého domova se hrdě hlásí každý ze šesti kuchařů, kteří byli letos hosty Symposia – většina z nich je však pomocí nejrůznějších technik a postupů modernizuje a převádí do nových konzistencí, struktur a textur.

View post on Instagram
 

2. Regionálnost v jiném pojetí

Nejhlasitější myšlenku Symposia a výrazný směr současné gastronomie symbolizovalo bramborové rizoto Mikaela Svenssona, který v něm kombinoval norské suroviny a zkušenost s italskou kuchyní. Všichni pozvaní hodně cestují a většina z nich zakotvila v cizí zemi, možná i proto se v každé prezentaci opakoval podobný přístup: využívat osvědčené techniky z různých kuchyní a vyhledávat kvalitní produkty z vlastního regionu i celého světa.

„Kde je původ našich jídel? V naší práci a kuchyni, která je svobodná,“ vyprávěl Paco, když nandával na talíř baskickou omáčku pil-pil a zelené kari, které dovezla jeho šéfkuchařka z Indie, a japonskou technikou krájel typickou baskickou „kokotxu“ (část pod bradou hejka).

Eric Räty zase smíchal v marinádě finskou lékořici, francouzský likér Crème de cassis a irské pivo Guinness a Thomas Dorfer podusil celer na řecký způsob, jen ho místo do vinných listů zabalil do naložených listů z ořešáku. Regionálnost se tedy nepočítá jenom na kilometry – podstatné jsou i vzpomínky z dětství a tradiční suroviny, které díky dalším vlivům dostávají nový rozměr.

3. Autentičnost a autonomie

Přestože k sobě kuchaři pouštějí inspiraci z cest, je pro ně zásadní autenticita, ať už jde o produkt, jeho původ a čistou chuť, anebo o vlastní styl. Šéfkuchař Jean-Phillipe Blondet, který získal tři michelinské hvězdy v restauraci legendárního Alaina Ducasse, se podělil o jedno z tajemství úspěchu: „Alain je velký šéf, interpretuju jeho myšlenky a filosofii, ale zároveň mi dal autonomii – prostor pro kreativitu a možnost vkládat do jídla emoce. V každém jeho podniku poznáte kus Alaina Ducasse, ale taky osobnost a přesvědčení konkrétního šéfkuchaře.“ Právě díky tomu jsou restaurace, jídlo i zážitek autentické = hodné michelinské hvězdy.

View post on Instagram
 

4. Udržitelnost

Na Symposiu zazněl i dlouhodobý cíl gastronomie – udržitelnost. Hosté ji zdůrazňovali ve spojitosti s maximálním využitím surovin a sezonní kuchyní. Mikael vyprávěl o lokálních produktech a významu nakládání, fermentace, nasolování nebo uzení; na severu si tak odjakživa prodlužují sezonu ovoce a zeleniny. A nachystal ochutnávku nordické kuchyně, která dokáže z omezených zdrojů vytvářet úžasné kombinace surovin, v různých úpravách a v té nejvyšší kvalitě.

View post on Instagram
 

Udržitelné recepty dovezl i Thomas Dorfer, který si pronajal kus pole, kde si pěstuje zeleninu, a který se mimo jiné hodně zajímá o včely. Příkladem jeho přístupu byl pokrm ze štiky, do kterého zapracoval i štičí játra, bottargu a oplatku z plovacího měchýře, panna cotta anebo zmrzlina ze včelího vosku.

View post on Instagram
 

5. Více chuti, méně ozdob

Dekorací na talířích v posledních letech ubývá a ty, které na nich zůstaly, musí dávat smysl. Především hostům – měli by rozpoznat, co jedí, a z jídla pochopit filosofii restaurace.

Srozumitelný plating a čisté kuchařské umění má rád Jean-Philippe. Hřebenatky ozdobil prachem ze zbytků kysaného zelí a dokázal, že i tříhvězdičkové jídlo musí v prvé řadě chutnat. Skvělý způsob, jak zužitkovat všechny části suroviny a logicky je zapojit do hry! Na talíři se tak kromě hřebenatek objevilo pečené zelí s nádivkou z růžičkové kapusty, zelné chipsy, kysané zelí – a zbylou zelnou šťávou se dochutila omáčka.

6. Kyselost a umami

Tyto dvě chutě už nějakou dobu vítězí v nejlepších kuchyních světa, dokážou totiž zintenzivnit ostatní chuťové složky a vyšvihnout tak jídlo na jinou úroveň. Na Symposiu se kyselilo fermentovanými šťávami ze zeleniny, nálevy a slupkami z ovoce, různými octy, kyselým ovocem nebo jedlými květy. Šestá chuť umami se zesilovala uzením, řasou kombu, zrajícím sýrem, ale taky bílou sojovou omáčkou, vývarem dashi nebo smaženými houbami.

Spoustu asijských zdrojů umami s sebou přivezl Eric Räty. Nadšeně vykládal o pastě z lístků čaje matcha, krému z wasabi a zakysané smetany nebo o rajčatech, jejichž cena se vyšplhá i na pět eur za kus.

7. Jednoduché jídlo, složitá myšlenka

Eric prezentoval také jednoduchost, za kterou se skrývá složitá myšlenka, mnohovrstevnatá chuť a náročná předpříprava. Jeho minimalistická díla se inspirují japonskou kuchyní a sushi, skládají se z exkluzivních surovin a vyprávějí příběh, který Eric neustále dopisuje: „Někdy trvá dlouho, než přijdete na ten správný krok k lepšímu výsledku, ale každé jídlo má potenciál, na kterém se dá neustále pracovat.“

Sedmá myšlenka tedy zní: čím jsou jídla jednodušší, tím víc perfekcionismu, přemýšlení a umu vyžadují.

View post on Instagram
 

8. Nikdy to nekončí

„Pořád se mám co učit a co zdokonalovat. Pro někoho jsou to nepatrné detaily, ale i ty hrají velkou roli,“ shrnul Eric nekonečnou cestu šéfkuchaře, který má před sebou vizi a chce patřit k nejlepším.

O tvrdé dřině ví svoje i Peter Duranský, který ještě před rokem seděl mezi diváky a letos jako první Slovák dosáhl na hvězdu, anebo Jean-Philippe, který vzkázal: „Musíte pochopit, že vypracovat se na vyšší pozici vyžaduje čas, mně to trvalo víc než deset let. Mladí chtějí úspěch nejlépe hned, přitom k němu dojdou jedině krok po kroku. Když začnete od základů a budete se s pokorou učit, získáte pevné kořeny. Díky tomu porostete a jednou budete silní.“

Co nás zaujalo:

Bramborové rizoto podle Mikaela Svenssona se připravuje stejně jako to italské, jen se místo rýže použijí brambory nakrájené na kostky. Správnou konzistenci pokrmu zajistí škrob, který se uvolňuje z brambor, máslo a tvrdý zrající sýr. Od italského receptu ho však odlišuje specifická chuť nasolené, vzduchem sušené a nastrouhané tresky, kterou se v Norsku dochucují různá jídla. Tato ryba tráví většinu života v polárních vodách a do těch norských se vydává pouze od ledna do března. Sušení ryby zabere několik měsíců, obvykle trvá od února do léta.

Sorbet z oxidovaných slunečnicových semínek, který Mikael podával s modrým sýrem, se vyrábí tak, že se semínka povaří se sodou a nechají oxidovat při pokojové teplotě, až získají zelenavě modrou barvu a vynikne jejich oříšková chuť. Potom se smíchají s trochou cukru a zpracují v pacojetu na sorbet, který má dostatečně krémovou konzistenci. Slunečnicová semínka totiž obsahují 50 až 60 % tuku, a tak není třeba přidávat do sorbetu další tuk nebo smetanu.

Zmrzlina z morku s bobulovým ovocem je zajímavou ukázkou nesladkých dezertů, které jsou čím dál tím oblíbenější, zvlášť na severu. Postup není složitý: výpek z morku se vmíchá do smetanového zmrzlinového základu společně s minimem cukru, do morkové kosti se pak servíruje s granitou z malin, jahod a rebarbory, s naloženou rebarborou, s pyré z malin a jahod a s nálevem z rebarbory. Výsledek má masitou, slanou, sladkou i kyselou chuť a spoustu umami.

Abalone je mušle z jihu Japonska, ze které se získává perleť. Eric Räty si oblíbil její maso, jehož cena se může dostat i na 300 eur za kilo.

Bottarga je v sušený kaviár a sardinská specialita, která se údajně vyráběla už před naším letopočtem, a to převážně z ryby jménem cípal. Dnes ji kuchaři dovedou připravit i ze štiky nebo tresky. Bottarga má podobné využití jako parmezán nebo lanýže, má intenzivní chuť a výrazné výživové benefity.

Oleje si dochucuje spousta kuchařů, na Symposiu jsme si však zapsali i dva recepty na ochucené máslo. Thomas Dorfer povařil v másle kuřecí kůže, papriku a rozmarýn a na závěr ho ovoněl čerstvým jalovcem, Jean-Phillipe ochutil máslo zbylými částmi humra – ocas, klepeta a hlavu opekl a pokryl máslem, které tak vstřebá humří chuť.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.