Facebook

Kávová akce se vzrušující částí

Direct trade, zákazník, trénink zaměstnanců, Facebook. A především káva! V brněnském podniku Industra Cofee proběhne 11. listopadu 2. ročník Wave Coffee Conference, která propojí kávový a marketingový svět. Vystoupí na ní profesionálové z Čech a Slovenska, z Anglie a ze Švédska.

U jednoho kávovaru se seznámí šest přednášejících a přibližně stovka kávomilců, kteří praží, podnikají nebo „baristují“ a mají chuť dozvídat se víc. A kteří společně jedou na kávové vlně, stejně jako organizátoři akce Adam Obrátil a Petra Střelecká.

Jak a kdy konference vznikla?

Petra: Loni jsme si uvědomili, že se všude najednou pořádají kávové festivaly, jenže pro profesionály většinou nejsou zase tak zajímavé. Jsou určeny spíš veřejnosti a koncovým uživatelům. Lidé ochutnají spoustu dobré kávy, absolvují cupping nebo edukativní přednášku, ale pro nás „od kávovaru“ tam chybí ta vzrušující část. Výjimkou je snad jen Prague Coffee Festival, tam dochází i na odbornější diskuse. Zamrzelo nás, že nemáme podobné konference jako třeba ajťáci a lidé z dalších oborů, a tak jsme se rozhodli, že něco takového zorganizujeme sami. Nejprve ve dvou, letos i s naším kamarádem Dominikem Jandou.

Adam: Šlo nám o to, vytvořit místo pro setkávání a vzdělávání, pro diskusi odborníků, kteří jinak nemají možnost potkat se na platformě pro profíky. Spousta kavárníků přišla z úplně jiných oborů a málokdo má rozsáhlé zkušenosti z gastra. Cítíme, že právě v tomhle ohledu je potřeba se zlepšovat. I proto nabízí Wave jak přednášky, které souvisí s kavárenstvím a pražírenstvím, tak i témata z nekávového světa.  

Jaké přednášky jsou tedy letos na programu?

Petra: Polovina přednášejících se zaměřila spíš na kávu, ostatní na to, co se děje okolo ní. Z kávových expertů bude přednášet Adamův bývalý šéf Andrew Tolley, Australan žijící v Londýně. První kavárnu Taylor Sat Baristas si s bratrem a sestrou otevřel v roce 2006, dneska mají devět podniků v Londýně, jeden v New Yorku a provozují vlastní pražírnu. Andrew získal spoustu ocenění a zároveň porotcuje. Bude mluvit o tom, jak smysluplně popisovat kávu, jak na balíčku, tak v kavárně. Zkrátka jak předat informace tak, aby si zákazník dokázal líp představit, jaká ta káva je. Metry nad mořem nebo odrůda a původ běžnému hostu nic moc neřeknou, a často ani baristovi.

Adam: O další přednášku se postará Per Nordby ze Švédska, který si před deseti lety otevřel pražírnu Kafferostare, spolupracuje se spoustou pěstitelů a sedí v porotě Cup of Excellence. Per nám přiblíží, jak kdo ve světě vnímá pojem „direct trade“. Všichni o tom teď mluví, ale dost lidí si ten termín interpretuje po svém, jen aby se tím mohli prezentovat. Třetím hostem bude James Bailey, Petřin bývalý kolega a mnohonásobně oceněný barista. Pracuje jako Head of Quality ve společnosti Workshop Coffee a jako téma si zvolil vlastní pracovní náplň, tedy jak najít a rozvíjet dobrý personál a jak v kavárně vytvořit tu správnou atmosféru.

To bychom měli kávovou polovinu. Co další tři hosté?

Petra: Pozvali jsme facebookového gurua Adama Zbiejczuka, aby nám poradil, jak efektivně využívat sociální sítě, jak postovat a sdílet tak, aby to mělo smysl a dosah. O marketingové rychloškolení se postará svérázný Brňák Karel Novotný, expert na branding a ten nejpovolanější, kdo může promluvit o kavárně jako o značce, kterou je třeba budovat. Šestým vystupujícím bude nakonec Luboš Rácz z Nitry. Založil barový blog Barkultur a na základě své dlouholeté praxe promluví o upřímném servisu. Chtěli jsme totiž taky někoho z provozu a z oblasti péče o zákazníka.

Adam: Nemáme vyloženě podmínku, že musí proběhnout šest prezentací, ale jsou témata, která nám připadají důležitá, třeba právě ten provoz. Zahrnuje nejen komunikaci se zákazníkem, ale i týmovou spolupráci a vztahy na pracovišti. Témata se vybírají snadno – většinou podle toho, v čem se chceme dovzdělávat my sami.

Jak celý den proběhne?

Petra: Začínáme v 10 hodin snídaní a kávou. Od 10:30 se rozjedou prezentace. Většinou trvají 20 až 30 minut a navazuje na ně stejně velký prostor pro diskusi. Čeká nás společný raut a pauza u kávovaru La Marzocco, což bude takové místo pro seznamování se a diskutování. James Bailey přiveze a popíše dvě nebo tři kávy; budeme je filtrovat na velkých překapávačích a následně degustovat. Andrew Tolley by nám po svém vystoupení názorně předvede, jak by měl kavárník správně představovat a prodávat kávu. Takže zdaleka nepůjde jenom o přednášky. Oficiálně akce potrvá do 18 hodin, pokud to ovšem do té doby všechno stihneme.

Kdo je tedy vaše „cílová skupina“?

Adam: Přednášky můžou být přínosné pro všechny, kdo se o zajímají o kávu. Ale primárně je konference určena spíš pro majitele byznysů nebo pražíren, pro provozní a až potom pro baristy. Do oběhu jsme dali sto lístků a chtěli bychom pozvat hlavně ty, kdo se ve světě kávy pohybují profesionálně. Vstupenku ale prodáme komukoli.

Petra: Malou podmínkou je taky vlastní keep cup, Wave je totiž bezkelímková akce.

Za Ambiente se do Brna vypraví Radovan Vítek z Esky a Filip Kmoníček z Myšáka.

Bezkelímková?

Petra: To byl můj první požadavek. Štve nás, že se na festivalech ochutnávají ty nejlepší kávy světa z papírových kelímků, a ještě tak, jako by to bylo all you can drink. Jde to proti tomu, co pro nás káva znamená a jak ji chceme lidem předávat. Účastníci si tedy donesou vlastní hrnky na filtr. Espresso nebo cappuccino budeme podávat v porcelánových šálcích od našeho partnera, karlovarské firmy G. Benedikt.

Co chcete po této vlně poslat dál?

Adam: Informace a sdílení zkušeností. Kávová komunita je jedna z nejsilnějších a podobné akce, díky kterým přijedou Pražáci a Slováci do Brna, tohle „komunitování“ rozdmýchávají. A to je moc dobře – pro nás i pro kávu.

Kontrolujeme i parapety zespoda

Načíst další článek...