Michelin a TripAdvisor jsou odteď partneři

8. prosince 2019
Foto: Jan Červenka
Na jedné straně experti hodnotící kvalitu restaurací a hotelů na základě přísných kritérií, na straně druhé internetová platforma, jejíž obsah vytvářejí sami uživatelé a používá ji až 490 milionů cestovatelů měsíčně. Co si Michelinský průvodce slibuje od partnerství s portálem TripAdvisor?

Nejznámější světový průvodce restauracemi Michelin minulý týden oznámil, že spojil síly s platformou TripAdvisor a rezervačním systémem TheFork, aby „hostům nabídl další způsob, jak najít ideální (gastro)zážitek, a zkvalitnil přístup k širšímu výběru restaurací na špičkové úrovni po celém světě.“

„Michelin a TripAdvisor se svojí přidruženou společností TheFork vstoupily do licenčního partnerství, aby společně propojily odborný pohled gastronomického Michelinského průvodce, sílu velké uživatelské základny TripAdvisoru a pokrokový rezervační systém TheFork,“ stálo v prohlášení.

Jaké jsou klíčové body této spolupráce?

  1. Všech 14 000 restaurací z Michelinského průvodce bude označeno patřičným oceněním, tedy hvězdou, Bibem Gourmand anebo talířem, i na webové stránce TripAdvisor. To by mělo vést k větší přehlednosti a také k lepší dostupnosti podniků z michelinského výběru.
  2. Téměř 4000 restaurací napříč Evropou se již brzy objeví ve zmíněném systému TheFork a na digitální platformě Michelin Guide, přes které v nich bude možné provést rezervaci.
  3. Michelin podepsal také smlouvu o prodeji Bookatable, britské rezervační platformy, kterou získal v lednu 2016 a prodá firmě TheFork. Dceřiná společnost TripAdvisoru, která funguje ve 4000 měst po celém světě, tak posílí svoji pozici na trhu a expanduje do dalších pěti zemí: Velké Británie, Německa, Rakouska, Finska a Norska.
  4. Michelin prohlásil, že se 14 000 podniků z rezervačního systému Bookatable přidá k 67 000 restaurací, které jsou registrovány na TheFork. Vznikne tak největší rezervační online platforma na světě. 

Snazší cesta ke hvězdám a kvalitě

Za smlouvou mezi Michelinem a TripAdvisorem zřejmě stojí dva zásadní aspekty: data a dosah. „Máme více než stoleté zkušenosti s vytvářením průvodců, které poskytují hodnocení restaurací od nezávislých, profesionálních inspektorů, a naše partnerství s TripAdvisorem zajistí podnikům zařazeným do michelinského výběru nebývalou viditelnost,“ uvedl Scott Clark, člen výkonné komise společnosti Michelin.

Strategická spolupráce má tedy jeden velký cíl, a to zpřístupnit restaurace z Michelinského průvodce co největšímu počtu strávníků. „Moje první reakce byla obava, že to Michelinu uškodí, protože TripAdvisor podle mě není dost relevantní. Na druhé straně by právě tenhle krok mohl TripAdvisoru pomoct k větší kompetentnosti. Lidi už se totiž nebudou řídit jen hodnocením, které občas píšou i ti, co v daném podniku nikdy nebyli, ale dozvědí se, jestli má restaurace michelinské ocenění a co to znamená. Navíc se tyhle informace rozšíří na víc míst a mezi víc lidí,“ myslí si kreativní šéfkuchařka Ambiente Jana Bilíková.

Připojení Bookatable ke společnostem TripAdvisoru má nejen podnikatelský záměr – kromě toho, že se zvětší geografický dosah TripAdvisoru, by se v prvé řadě měla zvýšit kvalita služeb pro hosty i restaurace. „Už brzy na našich webových stránkách zviditelníme podniky z Michelinského průvodce, abychom lépe obsloužili naše uživatele a zároveň dovedli do každé restaurace ty správné hosty,“ řekl Bertrand Jelensperger, první viceprezident pro TripAdvisor Restaurants a generální ředitel TheFork.

Víc hostů a větší zisky?

Nedávná studie od Strategy & ukázala, že TripAdvisor a TheFork globálně ovlivňují výnosy v gastronomii. V roce 2018 zvýšily útratu hostů ve Francii, Itálii, Nizozemsku, Španělsku, v Británii a USA přibližně o 8 miliard dolarů. To znamená, že v tamních restauracích se snědlo asi o 320 milionů pokrmů víc.

Samotný portál TripAdvisor, který funguje na 49 trzích a ve 28 jazycích, navštíví měsíčně na 490 milionů cestovatelů, kteří si na něm procházejí asi 760 milionů recenzí a prohlížejí více než 8 milionů ubytovacích zařízení, restaurací, zážitků a dopravních prostředků. Podle Michelinu představují „virtuální návštěvníci potenciální příliv nových zákazníků pro restaurace a můžou výrazně ovlivnit jejich zisky“

Zdroj: London Eater, TripAdvisor, Statista.com

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.