1. Nalákejte už názvem pozice
Název pozice by měl být stručný a srozumitelný. Snažte se uvést ji co nejkonkrétněji, a hlavně vystihnout její specifika. V tomto případě není třeba snažit se o kreativitu – zájemce chce na první dobrou vědět, o co jde.
2. Dobře práci prodejte
Snažte se zájemce k vám do podniku nejprve nalákat a něco jim nabídnout, teprve pak po nich něco požadujte. Pokud text inzerátu rozdělujete na sekce, v každé dejte nejdůležitější informace na začátek. Průměrný kandidát věnuje vašemu inzerátu 14 vteřin, proto zvýrazňujte a pište raději v bodech než v odstavcích.
Co ti můžeme nabídnout: Myslete na to, že potenciální zájemce o vás vůbec nic neví, a pište tak, aby si dovedl poměrně jasně představit svůj běžný pracovní den. Zmiňte se i o tom, co bude mít dotyčný na starost a který úkol je nejdůležitější, podle čeho bude práce hodnocena, a přidejte důležité detaily (například jaké připravujete pokrmy, značku kávovaru a podobně…). Nepoužíváme žádná dochucovadla ani urychlovače, všechno si děláme poctivě sami. Vaříme jen z kvalitních a čerstvých surovin. Takže očekávej poctivé polévky, kvalitní omáčky, ručně vyráběné knedlíky, řízky i spoustu chuťovek k pivu. Počítej s tím, že u nás se nudit nebudeš, denně vydáme asi 300 obědů. I když se vám do toho možná nebude chtít, je lepší mzdu uvádět. Pro uchazeče je to dost zásadní informace. Nemůžete-li plat ukázat viditelně, aspoň ho zadejte do systému – lidé často hledají právě podle výše mzdy. I rozpětí je lepší než neuvést plat vůbec. Skoro každá druhá restaurace dnes hledá kuchaře, číšníky a brigádníky. Jak si přitáhnout ty správné a nenechat je odejít? Každá pozice má specifické benefity, proto nekopírujte pořád dokola tytéž, zvlášť pokud nejsou tak úplně relevantní. Průběžně je aktualizujte a jako první uvádějte ty nejlákavější. Uvědomte si, kdo je – v případě této konkrétní pozice – cílová skupina, a seznam podle toho seřaďte. Jezdíme na společné teambuildingy a pravidelně chodíme kontrolovat konkurenci (hlavně na pivo :-). Možná se ti bude líbit i to, že si směny můžeš poskládat podle potřeb a mzda ti na účet přijde vždycky včas. O hladu během směny nezůstaneš a dobré jídlo můžeš vysportovat s kartou Multisport, na kterou ti přispějeme. Těm, kteří se chtějí posouvat, nabízíme mnoho možností vzdělávání a rozvoje. I když máte požadavků fůru, není třeba uvádět všechny. Chcete přece, aby byl uchazeč v obraze, ne ho vyděsit. Proveďte tedy inventuru požadavků a vyberte ty nejdůležitější. Čím kratší seznam, tím líp. A uveďte konkrétně, jak bude kandidát dané znalosti a dovednosti v práci využívat (např. znalost angličtiny). Pokud se k nám přidáš, budeš připravovat kávu pro naše hosty. Máme standardní nabídku – připravujeme filtrovanou kávu, espresso, cappuccino a čaje. Budeš také prodávat naše skvělé pečivo a sladké dobroty, které si tu sami pečeme. Líbit se u nás bude zkrátka všem, kteří milují dobrou kávu, lidi a sladké. Chodí k nám i cizinci, takže základní angličtina se ti bude určitě hodit. Popis přizpůsobte pozice a požadavky tomu, co bude skutečně potřeba. A protože víc očí víc vidí, zkuste při tvorbě inzerátu požádat o pomoc kolegu, který už na dané pozici pracuje, má s ní zkušenosti nebo o ní ví nejvíc z celého týmu. Text pak dejte ještě přečíst přímému nadřízenému budoucího kolegy a případně dolaďte detaily. Až budete mít inzerát schválený uvnitř týmu, dejte ho ke kontrole někomu zvenku. Poproste ho, aby zkontroloval, zda je text srozumitelný a bez firemního slangu, jestli si nepomáháte běžnými, nicneříkajícími inzerátovými frázemi („mladý dynamický kolektiv“), a s odstupem se ještě jednou zamyslete nad tím, zda se celý text dobře čte a působí příjemně a přátelsky. Ambiente má nové kariérní stránky. Jaký obsah sdílejí a čím pomáhají restauracím i uchazečům o práci v gastronomii? Myslete na to, že zájemci o práci jsou nejspíš vystrašení a nervózní a rádi by věděli, co přesně je teď čeká. Uveďte tedy, do kdy mohou očekávat reakci na své CV, a pokud možno napište i to, kolik kol má výběrové řízení a co obnášejí. Taky uveďte kontakt pro případ, že se uchazeč bude chtít na něco zeptat. Na vymazlený životopis si nepotrpíme, raději tě uvidíme přímo v akci. Nejprve tě pozveme na pohovor, který s tebou povede jedna z našich manažerek. A pokud si budete rozumět, hned si to u nás na pár hodin vyzkoušíš. Snažte se cestu k práci u vás co nejvíce zjednodušit. Jasně a viditelně napište, co má uchazeč udělat a co přesně má kdy a kam poslat. Několika kontakty či způsoby doručení byste kandidáty jen mátli, stačí například pouze e-mail. A klidně je zřetelně vyzvěte, aby odpověděli. Až si text schválíte po obsahové stránce, věnujte chvilku kontrole zobrazení. Zatímco vy inzerát píšete nejspíš na počítači, kandidáti se na něj možná dívají na telefonu. Proto zkontrolujte, jak to na mobilu vypadá, a opravte případné nedokonalosti ve struktuře či zobrazení. Třeba se vám rozhodí formátování nebo se budou fotografie dlouho načítat, protože jsou příliš velké. Přidáváte inzerát na některou z náborových platforem? Pro úspěch je klíčové, aby byl zařazen do správné kategorie. Zájemci totiž často vyhledávají právě podle nich a chybně umístěný inzerát automaticky ignorují. Prohlédněte si inzeráty v sekci, kterou jste zvolili, a ověřte si, že jde o pozice podobné té, kterou nabízíte vy. Jen samotným textem už dnes nikoho neohromíte. Zkuste zapojit do hry moderní technologie a kanály, které nabízejí. Třeba inzerát natočte formou videa, ve kterém danou pozici představí někdo z týmu. Nebo room tour po kuchyni, aby kuchaři potenciálnímu kolegovi ukázali provoz, náplň práce i prostory. Další možnost? Vytvořte článek nebo video Den s…, ať uživatel vidí, co ho na dané pozici čeká a jak vypadá běžný den. Nejprve rozhoďte sítě v týmu. Zaměstnanci o vás toho vědí nejvíc, a mohou vás proto doporučit svým známým. Využít můžete i sociální sítě – pravděpodobně vás sledují ti, kteří k vám do podniku občas zajdou, a tudíž vás už trochu znají, případně vás sledují proto, že je baví, co děláte.
3. Buďte konkrétní v popisu práce
4. Uveďte mzdu
5. Benefity šijte na míru
6. Požadavky zkrouhněte na ty klíčové
7. Zapojte kolegy i šéfa
8. Prověřte inzerát s někým nezaujatým
9. Popište další kroky výběrového řízení
10. Call to action
11. Zkontrolujte zobrazení na mobilu
12. Správné zařazení
13. Zkuste netradiční formát
A kde nováčky hledat?