Facebook

Suchej únor v gastronomii

9. března 2020 Autor: Blanka Datinská Foto: Josef Petr

Miliony lidí po celém světě si každý rok zkoušejí, jak náročné je v dnešní společnosti abstinovat, a to i v Čechách, kde se letos už po osmé držel Suchej únor. Může jeden měsíc bez alkoholu něco změnit? A jaký dopad má tahle kampaň na gastronomii?

V zahraničí i v Čechách se každoročně opakuje výzva, která lidem nabízí příležitost dát si odstup od alkoholu a zjistit, jaký vztah k němu mají a kdo koho vlastně ovládá. Česká kampaň Suchej únor má lidem ukázat, jak moc nás alkohol v životě provází, jakou hraje sociální roli a jestli ho máme pod kontrolou. Cílem však není radikální odmítání alkoholu, ale poukázání na tenkou hranici mezi jeho pitím a závislostí.

„Každý účastník si ze Sucháče odnese svůj zážitek a dozví se, jak alkohol ovlivňuje jeho osobnost, práci a vztahy,“ říká spoluorganizátor Josef Petr a doplňuje: „Druhá dimenze výzvy je společenská a klade si za cíl šířit osvětu. Naše země je totiž ve světě dlouhodobě mezi ,top pětkou‘ ve spotřebě čistého alkoholu na obyvatele a statistiky Světové zdravotnické organizace nebo českého Státního zdravotního ústavu říkají, že se přibližně milion Čechů pohybuje za hranicí rizikového pití.“

Suchej únor se tak podílí na dlouhodobém řešení ne zrovna oblíbeného tématu. „Tahle akce je jen malý, ale přesto důležitý kamínek v mozaice, kterou tvoří alkoholová politika státu, prevence na školách a pracovištích a taky regulace výroby, prodeje a propagace alkoholu. Suchej únor nevede k prohibici, ale může vyvolat diskusi a upozornit na negativní dopady nadměrné konzumace alkoholu, o kterých lié často ani nevědí,“ vyjádřil se PhDr. Michal Miovský, Ph.D., přednosta Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.

Jeden měsíc stačí

Suchej únor trvá maximálně 29 dní, i to je však dostatečně dlouhá doba na změnu. Tenhle závěr vyplývá z květnového průzkumu, který se pomocí dotazníků provádí mezi registrovanými „sušiči“ a vyhodnocuje, zda a jaký měla kampaň účinek. „Loni se ukázalo, že 52 % registrovaných účastníků pilo v květnu méně než před Suchým únorem a dalších 12 % v květnu ještě stále nepilo. Sledujeme, že nejvíc lidí po Sucháči nepřestane pít, ale zvolní tempo a vrátí se k vědomější konzumaci alkoholu,“ shrnuje Josef výsledky.

Účastníci taky často uvádějí, že se během výzvy cítili méně unavení a lépe se jim spalo. Některým se proto střízlivost zalíbí natolik, že ji praktikují častěji a měsíc abstinence absolvují pravidelně. „Výsledky průzkumů naznačují, že řada účastníků minulých ročníků má chuť si tuto zkušenost zopakovat. 72 % letošních účastníků už kampaň někdy předtím následovala a sympatie zůstávají na vysoké úrovni, za pozitivní ji považuje 75 % oslovených respondentů,“ komentuje čísla Hana Friedlaenderová z agentury Nielsen Admosphere, která pro Suchej únor zpracovala reprezentativní výzkum.

Popularita Suchého února rok od roku stoupá stejně jako podpora ze strany známých osobností, které akci propagují v médiích a na sociálních sítích. Povědomí o kampani tak letos vzrostlo na 58 % a výzvu přijalo 9 % dospělé populace, což znamená asi 650 000 lidí.

Suchej únor

  • Vznikl před osmi lety jako facebooková událost, kterou založila nezisková organizace Liga otevřených mužů na podporu mužského zdraví. Češi totiž pijí asi čtyřikrát více než Češky a třikrát víc, než je světový průměr.
  • Postupem času se proměnil v kampaň pro širokou veřejnost, do které se loni zapojilo 6 % dospělé populace. Podle průzkumů abstinovalo celý měsíc 85 % registrovaných účastníků.
  • Letos se ho rozhodlo držet 9 % obyvatel, tedy přibližně 650 000 dospělých.
  • Naplánoval se v lednu a rozjel v únoru, odtud název. V té době vznikaly podobné akce po celém světě, a to nezávisle na sobě. V Anglii znají Dry January, v Austrálii a Kanadě se prosadil Dry February.
  • Je to dobročinný projekt, který finančně podporuje další smysluplné počiny, například Centrum Alkos, které založila Míša Dufková, autorka blogu a knihy Zápisník alkoholičky, nebo projekt Patron. Ten usnadňuje dospívajícím přechod z péče v dětských domovech do dospělosti.
  • Vyzkoušet si to může každý. Největší dávku motivace dostane účastník díky registraci na webu, kde může přispět na zmíněné projekty, ale především si dohledat spoustu informací, odpovědí, tipů a link na facebookovou podpůrnou skupinu.
  • Zveřejňuje důležitá alko fakta. Možná vás trochu vyděsí, ale stojí za přečtení!

(Ne)suchá realita 

Statistiky sice hlásí nárůst únorových abstinentů, ale v restauracích a barech se jejich počet neměří tak snadno a podniky mají před očima čísla, která ovlivňuje spousta dalších faktorů. Někde si Suchého února prakticky nevšimli, jinde se v únoru měnila přání hostů i nápojový lístek. Zatímco například v Lokálech se Plzně vypilo tolik co v lednu a prodalo jen o trochu více Birellů, v některých barech se suchý únor projevil výrazněji.

„Ve Whiskey baru, který neexistuje jsme Sucháč až tak neregistrovali, ale ve Slasti stoupla únorová poptávka po nealku o 10 %,“ popisuje situaci Michael Lapčík za PR brněnského uskupení Lidi z baru. Večery bez alkoholu si užívalo o dost víc hostů i ve 4pokojích a v Baru, který neexistuje vyjel z pokladny zajímavý výsledek dvojnásobný prodej nealkoholických koktejlů v porovnání s lednem.

Když poptávka mění nabídku

Za rostoucí poptávkou po nealkoholických drincích ovšem nestojí Suchej únor, ale především trend uvědomělého pití, tzv. mindful drinking, který v posledních letech zasáhl světové metropole a zaujal nejen mladší generaci. Mnohem víc hostů se chce bavit bez opilosti, vyžaduje kvalitu a očekává kreativitu.

„Řada restaurací, barů a kaváren si začala uvědomovat, že zvýšenou nabídkou dobrých nealko nápojů můžou přilákat širší klientelu. Letos jsme se tak setkali s velkou podporou a nabídkou šitou přímo ,pro sušiče‘. Trend umírněného pití, který vyznávají zejména mladší generace, navíc brzy naplno dorazí i k nám,“ tvrdí Petr Freimann, manažer kampaně, v rámci které letos dokonce vznikla gastro mapa „Kde je dobře na suchu“.

Na té nechyběly právě podniky od Lidí z baru, kteří se pro letošek stali partnery Suchého února a v každém z pěti barů propagovali jak samotnou kampaň, tak i promyšlené nealko nápoje a novodobý význam baru. Ten už nemusí být nutně místem, kde je k mání pouze alkohol.

„Strašně mě štvou situace, kdy člověk nechce pít a je kvůli tomu u ostatních buď za řidiče, nebo prostě za divného. Přitom strávit večer s dobrými nealkoholickými drinky může znamenat plnohodnotný chuťový zážitek jako v případě alkoholického pití. U nás jsou abstinenti, ať už denní, měsíční, nebo celoživotní, vítáni a máme jim co nabídnout,“ prohlašuje zakladatel Lidí z baru Honza Vlachynský. A je to tak! Zázračná limonáda, kterou u nich „sušiči“ dostávali zdarma, není jediným důvodem, proč se někde počet vypitých alko a nealko koktejlů v průběhu února několikrát málem vyrovnal:

„V Super Panda Circusu vyrukovali na Suchej únor s koktejlem Sobokuna z domácího cordialu z červené řepy a lístků shiso, s grepovou šťávou, jablečnou sodou a tinkturou z černého kardamomu, Bar, který neexistuje zahájil únor novým menu se dvěma sofistikovanými nealko drinky a ve 4pokojích vznikl oficiální drink Sucháče Suchá devětadvacítka z grepové a citronové šťávy, bezinkového sirupu a nealko piva,“ jmenuje Michael příklady z atraktivních nápojových menu.

View this post on Instagram

• Mysleli jsme na naše sušiče a vymysleli ve spolupráci s @4pokojebrno speciální nealko drink – Suchá dvacetdevítka! 👏🏻😍 . . Nejlíp ti ji namíchají machři v brněnskym baru 4pokoje📍. Pražáci si na chutný nealko můžou zajít třeba do @spojka_karlin 📍nebo si najít jedno ze Sucháč friedly míst na naší suchý mapě 🗺. . . >> Objevuj s náma další místa, kde je dobře na suchu: bit.ly/mapaSUCHEJCHmist << Chybí tam tvůj oblíbenej podnik? Přidej ho do mapy! — 🍹#4pokojebrno pro #suchejunor #nejsemnaplech 📸 fotila @b.artphotos . . #nejsemnaplech #susime #czechrepublic #dryfebruary #alcoholfree #alkoholfree #cistahlava #noalkohol #noalcohol #nepiju #mindfulness #semsuchej #susime #cistokrevnej #alkoholnepiju #challenge #nejsemnaplech #registrace #registrujse #registrace2020 #2020 #prijmivyzvu #survivalkit

A post shared by suchejunor (@suchejunor) on

Pro zajímavost: V Super Panda Circusu se za několik týdnů objeví nové koktejlové menu, které bude z podstatné části nealkoholické, a spolumajitele Honzu Vlachynského by prý bavilo, kdyby tenhle bar jednou kompletně přešel na nealko. Nealkoholická budoucnost se bude ochutnávat na březnové konferenci České barmanské asociace Abzac Hands up při tastingu od společnosti W/O (Without), která se specializuje na dovoz nealkoholických destilátů do Česka.

Nealko vyhlídky

I přes úspěšné barmanské pokusy vyzdvihnout nealko drinky na vyšší úroveň zůstává sortiment nealkoholických nápojů v Čechách celkem omezený. Kvalitní pití bez promile představuje na českém trhu velkou mezeru, kterou pomalu zaplňují alespoň originální řemeslné limonády.

„Přáli bychom si, aby v republice stoupla nabídka kvalitních nealkoholických nápojů, které zažívají boom v západní gastronomii. Nedávno jsem se vrátil z Norska – nealko je tam asi čtyřikrát levnější než alkohol a jen v supermarketu najdeš několik regálů s nealkoholickými pivy, ale žádné přeslazené ovocné mixy v plechovkách. U nás se zkrátka vydělává na pivu, které je nejlevnější položkou na lístku, a z předraženého nealka si až na výjimky vybíráš mezi kolou, minerálkou a džusem,“ konstatuje Josef Petr za Sucháč a nabádá podniky, aby se víc zaměřily na kvalitní nealko.

Profíci z gastra se totiž shodují na tom, že vlna uvědomělého pití v blízké době zesílí. „Podniky, které zkvalitní nealko nabídku, budou slavit úspěch. Hlavně u mileniálů a generace Z. Ve spolupráci s ISIC jsme provedli anketu mezi dvěma tisíci studentů a vyplynulo z ní, že lidé mezi 18 až 25 lety pijí alkohol mnohem méně, než v tomhle věku pili jejich rodiče. Myslím si, že budoucností není trend nepití alkoholu, ale umírněné pití,“ tvrdí Josef.

Drželi jste Suchej únor?

Ondřej Hollas, generální manažer Grils: Já minulý rok a nic mi to nepřineslo.

David Humpolík, správce sociálních sítí pro Lokál U Caipla: Jo, skoro celý. Moc leju a tohle byla trochu brzda (podle testu na Suchejunor.cz to bylo už dost rizikový). Hodnotím to velice pozitivně – bylo super zjistit, že není tak těžké nepít a že se můžu bavit, i když u toho nevypiju čtyři piva. Točený Birell v Lokálu pro mě byla trochu kotva, dost mi to pomohlo k pocitu, že „si dávám pivo“. Výsledek Sucháče? Chci pít míň, ne každý den, ale jen dvakrát týdně. Příští rok do toho půjdu zas.

Klára Francová, obsluha z Lokálu Dlouhááá: Držela jsem leden a únor (s jednodenním odskokem na dovče) a je to super. Líp se mi usíná, spí i vstává. Dokonce jsem se po dlouhé době začala zase trochu hýbat. A váha šla samosebou dolů. Ze začátku si ze mě kolegové trochu utahovali, ale pak se to srovnalo. Teď je začátek března a ještě jsem se nenapila.

Honza Zima, fotograf: Vydržel jsem 16 dní, a ještě jsem nejedl červené maso ani pečivo. Ze života jsem měl tím pádem celkem prd, ale zlepšila se mi jak fyzická, tak psychická kondice. Kila šla dolů, líp se spalo a energie bylo na rozdávání.

Jana Bilíková, kreativní šéfkuchařka Ambiente: Líbí se mi myšlenka Suchého února, ale jsem spíš pro změny, které jsou dlouhodobě udržitelné a neohraničené dny nebo měsíci. To je taky důvod, proč jsem si nikdy nedala žádné lednové předsevzetí. Celoročně mám „polosuchý únor“ – z alkoholu piju jenom naturální vína, v součtu asi dvě deci týdně.

Janko Martinkovič, spolumajitel Lokálu U Caipla: Já držel Suchej únor od 27. 12. do 27. 1. Potřeboval jsem se soustředit na práci, dokázat si, že umím žít bez alkoholu (i na Silvestra!), a celkově se pročistit. Následně mi bylo líto zase si nalít.

 

Zázrak jménem máslo

Načíst další článek...