11 tipů, jak prodat víc než jídlo s sebou

29. října 2020
Foto: Vojtěch Tesárek
Doručte svým hostům to, co právě teď potřebují, a zároveň pro ně vytvořte nabídku, která je pobaví i potěší tak, že se budou do vašeho podniku rádi vracet. Které nápady se osvědčily už na jaře a co dalšího se v e-shopech restaurací s úspěchem prodává dnes?

1. Napište si na papír, které položky z vašeho lístku budou hostům nejvíc chybět, a zabalte jim suroviny a polotovary na domácí přípravu oblíbeného jídla anebo třeba koktejlu. Můžou to být ingredience na burger nebo čerstvé těstoviny s omáčkou a bylinkami.

V Brasileiru U Zelené žáby si zákazníci vyzvedávali těsto na proslulé bochánky pão de queijo, bedýnku s churrascem na gril nebo přísady na caipirinhu. V Kantýně se začaly balit paprikové lusky s rajskou na ohřátí doma a holandský řízek na dosmažení.

View post on Instagram
 

2. Vytvořte signature produkt! Připravte do sklenic, lahví nebo krabiček to, co by se lidem mělo vybavit, když se řekne název vašeho podniku. V Esce se mezi takové položky dostala libečková sůl, uzená majonéza nebo smetánek, ale může to být cokoli, co odráží koncept kuchyně a díky čemu jsou vaše jídla jedinečná.

3. Zachovejte podstatu vašeho konceptu, ale zkuste vymyslet novou podobu typických pokrmů. Příklad? V Brasileiru se maso dál griluje na ohni, teď si ho však hosté vychutnají v podobě sendvičů, v Kuchyni na Hradě zase podávají moravského vrabce v knedlíku. V Café Savoy překvapili skvělým burgerem, který na menu zapadá víc, než by se mohlo zdát – hovězí maso totiž doprovází foie gras, stařený hovězí tuk, čerstvé lanýže a lanýžový olej.

View post on Instagram
 

4. Jste kuchaři – prodejte to! Zařaďte do nabídky to, co si hosté těžko uvaří sami, protože jim k tomu chybějí suroviny a technologie, zkušenosti a čas. Uvidíte, že si fajnšmekři rádi koupí demi glace, ochucený olej, předpřipravené zálivky do salátu, uzené máslo nebo zauzenou majonézu.

View post on Instagram
 

5. Jste cukráři – otevřete online domácí cukrárnu a naplňte ji výrobky, které zájemcům usnadní pečení. Listové nebo linecké těsto, griliáš, slaný a kávový karamel si spousta lidí raději objedná, než aby přípravou strávili půl dne, a ještě riskovali, že to stejně nebude ono.

View post on Instagram
 

6. Buďte sezonní! Podzim a blížící se zima si říkají o horké kakao, dýňové latté a horký jablečný mošt, ale taky o zázvorový čaj a další nápoje plné vitaminů. Jistě bude zájem i o fermentované šťávy, kvašenou zeleninu nebo poctivý vývar do zásoby.

7. Buďte napřed! Za chvíli jsou tu Vánoce, tak hostům včas nabídněte poctivé marmelády na linecké a vánočku, vaječný likér a limitované edice různých výrobků. Další možnosti? Adventní kalendář s jedlým překvapením, ingrediencí a receptem na každý den nebo dárkové koše plné trvanlivých delikates.

Tip: V Myšákovi připravuje šéfcukrář Lukáš Pohl těsta na vánoční cukroví, které bude možné zakoupit v kompletním balíčku s marmeládami a formičkami na vykrajování.

8. Zprostředkujte zákazníkům potraviny od farmářů. Zafungovalo to na jaře a lidé budou za tuhle možnost rádi i teď. Málokdo si může dennodenně dovolit jídla z restaurací, kvalitní suroviny ale ocení každý. Doplňkovým prodejem navíc pomůžete zemědělcům, kteří jsou v tom s vámi. Například v Kantýně si hosté kromě masa nakoupí i farmářské mléčné výrobky a vejce, ale taky českou zeleninu z holešovické tržnice.

9. Nabízejte smysluplné (!) produkty, které buď sami vyrábíte, nebo používáte v provozu. Může to být keramika, sklenice na víno a profi nože, ale i zboží, které hosté unosí nebo zabalí jako dárek. Lidi z Baru založili vlastní merch, vytvořili stolní hru a napsali Tekutou kuchařku, na e-shopu pivovaru Dva kohouti si lidé objednávají čepice a kšiltovky, trička nebo síťovky.

View post on Instagram
 

Přeprodávané výrobky, jako jsou svíčky nebo plakáty, dostávají minimální marži a finančně to není žádné terno. Přenesou ale kus vašeho podniku až domů k hostům a udělají jim radost. A ta je může motivovat k dalšímu, třeba i většímu nákupu.

10. Zeptejte se hostů, zda by měli zájem o zážitky, jako jsou online degustace nebo kurzy vaření, míchání drinků či domácí přípravy kávy. Technicky to pro vás nemusí být náročné a spousta lidí teď zvlášť ocení možnost sebevzdělávání a sdílení.

View post on Instagram
 

11. Dejte lidem příležitost vás podpořit a darovat vám extra spropitné na dálku. Nebojte se na e-shop zařadit položku „nic“ – někteří by vám třeba rádi přispěli jen tak, i bez nákupu, nebo vám fandí, jenže bydlí v jiném městě. V karlínské Etapě se mezi produkty v e-shopu objevilo „Spropitné“ pro ty, kdo platí kartou a rádi by i tak ocenili práci týmu.

Další tipy:

Inspirujte hosty a sdílejte s nimi tipy, jak netradičně zpracovat některé z vašich výrobků a surovin.

Naplánujte „surovinu / produkt týdne“, například hnědé máslo, a nabídněte k němu i recept, ve kterém se využije.

Vytvořte hezké poukazy na konkrétní zboží, na nákup nebo třeba na kávu a dezert. Například v Etapě můžou hosté sobě nebo blízkým udělat radost předplatným 10 bochníků chleba.

Vzdělávejte (se) a bavte! Prostřednictvím výrobků se dá vyprávět spousta příběhů, ať už na sociálních sítích zveřejníte postup přípravy, fotku od farmáře, nebo zajímavosti o dané surovině.

Dejte produktům jméno. Transparence a podpora malých výrobců má pro hosta daleko větší hodnotu než jen hezky zabalené jídlo. Koláče s tvarohem od pana Karla nám prostě chutnají víc a plusové body nasbíráte i za to, že zákazníkům představíte pekaře a lidi z týmu.

Kombinujte výrobky a skládejte z nich tematické boxy. Co třeba chill box pro dva (viz brněnské 4Pokoje a jídlo s drinkem na večer u Netflixu), brunch nebo rodinný oběd včetně dětského menu? Můžete také vyzvat hosty, ať si vyberou sami a sestaví si bedýnku na míru.

Myslete na estetiku. Předražené designové kousky teď moc neobstojí, ale pěknou sklenici a etiketu si zaslouží každý kvalitní produkt!

Připojte k objednávkám malý dárek nebo milou zprávu. V restauraci jste hostům předávali zážitek, a ten jim teď doma u stolu schází. Snažte se proto s hosty ještě víc komunikovat, překvapovat je a těšit.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.