Chceme tě aneb 6 triků, jak najít a udržet zaměstnance

27. července 2017
Foto: Aneta Zimová Vrkotová
Za barem i u plotny stále chybějí šikovné a spolehlivé ruce. Výuční list a roky praxe přitom už nejsou tou nejdůležitější podmínkou. Stačí jiskra v oku, láska k jídlu a radost z práce, která dodá energii i po náročné šichtě. Jak a kde rozhazovat sítě, do kterých ulovíte ty pravé posily týmu?

1. Uchazečem jste vy
Některé velké firmy se s tím nepářou a sázejí do inzerátů věty typu „my se ucházíme o Vás“. Tenhle přístup může fungovat i v gastronomii. Ucházejte se o budoucí zaměstnance. Nejen v textu inzerátu, ale i u pohovoru. Neptejte se jen na to, co může uchazeč nabídnout vám, ale taky na to, čím můžete být užiteční vy jemu. Chce se naučit něco nového? Můžete mu právě vy pomoci naplnit jeho vize? Pokud to tak dotyčný vnímá, pak jste právě získali kolegu, který bude pracovat nejen pro vás, ale i pro sebe. Takže je jen logické, že bude šlapat na plyn o něco víc a s větší chutí.

2. Vsaďte na sociální sítě
Plakát na dveřích, inzerát v novinách nebo obligátní „Kdybys o někom věděl…“, prohozené před kolegy z branže, vám do mailu rozhodně nepošle tolik CV jako chytlavý post na Facebooku, zajímavá větička na Twitteru anebo neformální instagramová fotka personálu, který otevírá náruč novému parťákovi. Generace, která nám v podnicích chybí, žije online. Takže zapněte wi-fi!

3. Dejte na osobní doporučení
Anebo wi-fi vypněte a ptejte se přímo lidí z vašeho týmu. Ti by mezi sebe totiž nepřijali nikoho, komu by nevěřili nebo koho by si na dané pozici neuměli představit. Výhodou osobního doporučení je i o něco větší šance, že nováček do kolektivu hladce zapadne a dřív se aklimatizuje. Kamarádův kamarád je i můj kamarád – a pohoda v týmu je přece naprosto zásadní věc!

4. Nenabízejte jen práci – nabídněte smysl
Víte, kolik času strávíme v životě prací? V průměru čtyřicet let! Takže není divu, že chceme dělat to, co považujeme za smysluplné a naplňující. Zvlášť pro mladé lidi jsou důležité hodnoty, zpětná vazba a jasná odpověď na otázku „Proč zrovna tohle?“. Aby si mohli zájemci o práci vytvořit konkrétní představu o tom, jak to u vás chodí a jaká tam panuje atmosféra, uspořádejte třeba den otevřených dveří. A nováčky hned protáhněte podnikem, seznamte je s kolektivem a zdůrazněte, jaké je vaše krédo a priority. Ukažte jim, kdo jste a kým se mohou stát oni. Zapojte je!

5. Oceňte osobnost
Zároveň se nesnažte zaměstnance násilím měnit a všechny vtěsnat do téže šablony. Tučňáci ve fraku s naučenými frázemi jsou dávno u ledu; dnes hosté vítají osobnosti, které mají jiskru a evidentní zápal pro věc. Jediným stejnokrojem by měl být způsob uvažování. Dobře fungující podnik myslí jako jeden člověk a zároveň vnímá odlišnost a osobitost jako silnou stránku, ne jako slabinu.

6. Buďte kouč, ne zkoušející
Zkušební době by se mělo říkat spíš „rozjezdová“. Zkuste se chovat ne jako autoritativní šéf, ale jako trenér: motivujte nového kolegu a popostrčte ho k lepším a lepším výkonům. Dejte mu větší zodpovědnost a nechte ho vyniknout v tom, v čem je dobrý. Pochvalte ho za to, co se mu povedlo, a najděte si čas na rozhovor mezi čtyřma očima. A občas se na dění v podniku podívejte „zvenčí“, respektive očima zaměstnanců – když se na poradě nebo teambuildingu postavíte do role posluchače, nejspíš se dozvíte hodně užitečné informace.

Rada na závěr:

Pokud se vám uchazeč u pohovoru líbí a cítíte, že jede na vaší vlně, sáhněte po něm hned. Skvělí lidé jsou totiž nedostatkové zboží – a někdo by vám ho mohl vykoupit dřív, než dořeknete větu „Ozveme se vám“.

Zapoj se!

Férový přístup, výplata včas, výborné jídlo a kartička se slevami na víc skvělého jídla... Ambiente toho nabízí spoustu pro kuchaře i číšníky, zkušené matadory i nadšence, kteří se chtějí učit. Napište nám prostřednictvím webu Zapoj se, ozveme se a řekneme vám víc.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.