„Nemůžeme se pořád vymlouvat, že nejsou lidi. Nejlepší reklama je spokojený zaměstnanec,“ říká HR manažerka Ambiente

19. října 2023
Foto: Barbora Hercíková
Po covidu se stále mluví o nedostatku kvalifikovaných a zapálených lidí v gastronomii. Podle Báry Čápkové jsou to jen mechanicky opakované fráze. Kam se podle ní ubírá trh práce v oboru? A proč má Ambiente vlastní kariérní stránky?

Jaká je momentální situace na trhu práce v gastronomii?
Nemůžeme pořád jen opakovat, že nejsou lidi. Když se podíváš na podniky Ambiente, uvidíš, že lidi jsou. Ale musíme se dívat spíš na to, jak se jim v gastru pracuje, jak dlouho u této práce vydrží, jestli je baví a naplňuje. A tam je důležité brát v potaz i vztah se zaměstnavatelem nebo koncept podniku. Nemusíme si nic nalhávat, gastronomie je náročná po všech stránkách: stres, dlouhé směny, fyzická náročnost… A ano, spoustě lidí se to nechce dělat.

Chybí v oboru hodně lidí?
Noví zaměstnanci jsou potřeba stále – každý devátý inzerát je právě do gastronomie. Poptávka je opravdu velká, ale hodně záleží na konkrétních podnicích a místech.

Jak si teď v tomto ohledu stojí Ambiente?
Aktuálně máme volných asi 36 pozic, přičemž většina je kuchyň a plac. Což jsou logicky nejžádanější pozice obecně v gastru, nejen u nás. Od některých jiných provozů se ale lišíme tím, že jsme úplně upustili od vysokých nároků na zkušenosti a znalosti. Jsme otevření komukoli a nováčkům věnujeme čas a pozornost.

To je asi časově i finančně náročné, že?
Ano. Trvá zhruba tři měsíce, než se takový člověk stane samostatným zaměstnancem. Nepochybně se to ale vyplatí, energie do něj vložená se nám vrátí. A taky díky tomu nemusíme hledat kapku v moři – nadšeného a zkušeného člověka. My hledáme lidi, kteří mají chuť do práce a rádi se učí nové věci. Ale samozřejmě záleží na typu a konceptu daného provozu.

Takže tohle je cesta, jak najít lidi do gastronomie? Slevit z nároků a upřednostnit zápal před zkušenostmi?
Je to jedna z možných cest. V souvislosti s covidem spousta lidí z gastra odešla a už se nevrátila, protože se jim zalíbila práce jinde. Současně tu ale je řada lidí, které během pandemie unavila práce v kanceláři a zatoužili zkusit něco jiného. Manuální práci, dynamičnost, pevnou pracovní dobu… A na tyhle lidi my teď cílíme.

Na co je pak třeba se při náboru zaměřit?
Rozhodně na zaškolovací a tréninkový postup. Některé naše provozy to mají skvěle vymyšlené, mají vytvořené tréninkové plány, takže si nováček projde celým kolečkem a má za sebou parťáka, který ho jistí. Manažer pak kontroluje, jestli se nový kolega posouvá. Po čase už může sundat placku „Školím se“ a stát na vlastních nohách. Plackou se nováčky snažíme chránit před stresem a nepříjemnými situacemi, mají tak prostor dělat chyby a učit se. I tohle je v souladu s naším mottem „jídlo a radost“.

Jakými způsoby v Ambiente hledáte nové zaměstnance?
Samozřejmě využíváme klasické kanály, jako jsou naše sociální sítě nebo placené kariérní portály. Pomáhá nám taky projekt Doporuč kamaráda. Gastronomie je týmová hra, a tak je nejlepší, když člověk, který už je součástí týmu, zná ho a ví nejlíp, co a jak tam funguje, doporučí takovou práci někomu ze svého okolí. Nejúčinnější reklama je spokojený zaměstnanec, takže tenhle způsob náboru má největší efekt. Některé provozy zaměstnance za takové doporučení odměňují – buď finančně, nebo různými dárky. A pak máme vlastní kariérní stránky Zapoj se.

Ty teď prošly velkým redesignem. Proč Ambiente vůbec potřebuje vlastní kariérní stránky?
Jedním z důvodů je přibývající počet restaurací. Po letošním roce jsme na 31 provozech. A kde jinde inzerovat volné pozice než na vlastních a přehledných kariérních stránkách? Každý provoz je něčím jedinečný, stejně jako tým. A úkolem Zapoj se je co nejvýstižněji provoz představit. Většina potenciálních uchazečů ani nemá ponětí, že za jednou restaurací se otevírají dveře do celé skupiny.

Proč byly původní stránky už nedostačující?
Původní Zapoj se byl jen jednostránkový web. Pokud některý provoz hledal zaměstnance, na malém prostoru měl možnost pozici popsat jen v pár větách a bez fotek. A když zrovna nikoho nesháněli, člověk je na těch stránkách prostě nenašel. Zájemci o práci v Ambiente se tak vůbec nedozvěděli, jak velká skupina jsme a kolik různých konceptů máme. Když se uklidnila covidová situace, moje předchůdkyně Tereza Kučerová, která je momentálně na mateřské dovolené, přišla s nápadem nového webu a cílem pomoci provozům s hledáním nových lidí.

Čím jsou nové stránky specifické a co na nich zájemci najdou?
Je to velký obsahový web, kde ukazujeme svět Ambiente zevnitř, tedy z pohledu lidí, kteří tady pracují. Prezentujeme tu možnosti, které nabízíme, a také to, kdo vlastně jsme. Každý z našich 31 provozů dostal vlastní prostor, aby se ukázal budoucím kolegům a kolegyním. Nováček tu pozná zázemí, kde bude trávit den, dozví se, s čím a s kým bude pracovat, kam bude jezdit na teambuildingy, co ho může překvapit nebo odradit. Chtěli jsme, aby uchazeč věděl, do čeho jde, ještě než se nám ozve. Cílem je přilákat relevantní zájemce.

View post on Instagram
 

Jak se to zatím daří?
Máme za sebou měsíc od spuštění a už se ke mně od manažerů dostávají informace, že se opravdu hlásí ti správní lidé. Z toho mám velkou radost. Nečekáme, že tu budou stát fronty, ale chceme, aby si zájemci o práci u nás vybrali dobře hned na první pokus. Aby ucítili tu chemii. Aby se třeba podívali na fotky a řekli si: Do téhle party se chci přidat. Tady chci vydělávat peníze a trávit čas.

Jak dlouho probíhala tvorba stránek a kdo všechno se na jejich vzniku podílel?
Trvalo to zhruba dva roky – od první schůzky až do spuštění. Na stránkách pracoval hlavně HR tým v čele s Terezou Kučerovou. Obsah tvořila Anna Basiková, podobu stránek navrhlo Studio Najbrt v čele s Michalem Dolejšem, vývoj měl na starost manGoweb a na naší straně Jan Moleš. Nejdřív probíhaly brainstormingy a meetingy nad fungováním, cílem a podobou webu, pak se přešlo k návrhu a vývoji a mezitím se tvořila obsahová stránka. Na projektu se podílely i samotné provozy. Nakonec se to všechno zkompletovalo, otestovalo a pustilo do světa.

Jaké máte se Zapoj se další plány?
Spustili jsme taky sociální sítě a chceme obecně víc mluvit o HR tématech v gastronomii a ukazovat, co všechno pro naše zaměstnance děláme. Není toho málo a už si to nechceme nechávat pro sebe. Děláme třeba tréninky na míru jednotlivým pozicím, a to na témata, která gastronomií aktuálně rezonují. Máme staff kartu, díky které mohou naši lidé navštěvovat ostatní provozy za výhodnou cenu. A pro nováčky pořádáme úvodní školení – provedeme je historií Ambiente, ukážeme, jak rozsáhlá komunita jsme a že se právě stali součástí velké party.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.