Šéfkuchař jako značka

16. února 2017
Foto: Honza Zima
René, Daniel, Thomas, Paul, Pierre, Eric, Ferran, Alaine, Michael, Joel... Doplníte příjmení? Jméno kuchaře často znamená víc než název restaurace. Jak se osobní značka buduje a na co si dát pozor?

Zatímco značka je uměle vybudovaná záležitost, šéfkuchař je skutečný člověk se svébytnými názory, schopnostmi a znalostmi. Komunikace tak může být mnohem osobnější a zajímavější. „Je to příležitost, jak ukázat nejen jídlo, ale hlavně hodnoty, které vyznáváte,“ zaznělo na únorovém chefsmeetingu – setkání kuchařů z restaurací Ambiente. Skoro se tak dá říct, že kuchaři, kteří se stanou celebritami i mimo gastronomii, mohou svými postoji přispět k lepší společnosti.

Příkladem je italský šéfkuchař Massimo Bottura, který šéfuje nejlepší restauraci světa Osteria Francescana. V roce 2012 zničilo zemětřesení v Itálii 400 tisíc bochníků parmazánu. Bottura však největšího producenta tohoto sýra zachránil před krachem. Vytvořil risotto cacio e pepe, ve kterém zužitkoval sýr rozbitý na kousky, a recept rozšířil do světa. Díky této kampani se veškerý poškozený sýr prodal a nikdo nepřišel o práci. „Angažovaný je také Jamie Oliver; bojuje za to, aby školáci jedli zdravě. Známá je iniciativa Oceana, Nordic Food Lab, vaření bez odpadu...“ vypočítává Šárka Hamanová z marketingu Ambiente.

„Existují dva hlavní způsoby, jak v komunikaci přidat k jídlům něco navíc. Můžete mluvit o surovinách, které zpracováváte, anebo využijete osobní identitu – stejně jako malíř. Všichni malíři používají stejné barvy, ale provedení obrazů závisí na jejich osobnosti a vizi,“ píše se na webu www.chefsrestaurantsandbranding.com.

Podmaňte si sociální sítě

V době sociálních sítí je zviditelnění šikovných a inspirativních lidí poměrně snadné. Pokud někdo dělá něco opravdu zajímavého, uživatelé Facebooku a Instagramu si toho brzy všimnou. „Pak už je jen krůček k tomu, aby o něm začali psát i novináři a on se stal celebritou,“ dodává Šárka.

Důkazem je turecký řezník Nusret Gökçe, známý jako Salt Bae. Stačilo, aby svým specifickým způsobem posolil maso, a už o něm ví celý svět. Kvalitu ale prověří čas, a samozřejmě hosté. Bez nich by šéfkuchař zůstal obyčejným chlápkem, co prostě jenom umí vařit, a Salt Bae řezníkem, který divně solí.

Důležitým předpokladem úspěchu je správné používání nejen Facebooku a Instagramu, ale i profesní sociální sítě LinkedIn. Při zveřejňování příspěvků je vždy nutné dbát na hodnoty, kterými se hodláte prezentovat, ať už vy sami, nebo vaše společnost. „Pokud si chcete udržet image profesionála, nevymezujte se. Nebezpečné jsou především xenofobní a rasistické názory, politické komentáře, negativní reakce vůči kritikům a podobně,“ zdůrazňuje Šárka. „Dívejte se, jak to dělají jiní, a inspirujte se, ale nekopírujte je,“ doporučuje.

A další tip? Jak se píše na webu o osobních značkách šéfkuchařů, „je dobré ukázat trochu soukromí. Vaši fanoušci budou mít pocit, že se od vás příliš neliší, a vytvoříte si s nimi exkluzivní spojení. Být úspěšný v profesním i osobním životě je velký přínos, který vám dává ještě větší důvěryhodnost, než kdybyste mluvili jen o své práci.“

Na čem postavit svoji osobní značku?

  • Místo „já“ říkej „my“.
  • Vyzdvihuj práci druhých.
  • Sdílej, co umíš a znáš, ale nevytahuj se.
  • Pomáhej mladším v jejich rozvoji.
  • Nesuď a nevymezuj se.
  • Buď vstřícný k novinářům.
  • Nauč se fotit a nech se fotit dobře.
  • Měj pokoru k ostatním řemeslům.
  • Měj své vzory.
  • Najdi si svá jídla.
  • Najdi si své suroviny.
  • Najdi si své techniky.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.