6 + 1 tip pro restaurace, jak překonávat koronakrizi

24. března 2020
Foto: Wolt
Restauratéři po celém světě se podporují a sdílejí své zkušenosti s tím, jak čelit pandemii, která ohrožuje existenci jejich podniků. Kouč David Scott Peters zveřejnil několik rad na přežití, ke kterým jsme přidali postřehy z českých i zahraničních restaurací. Tady jsou.

Situace se mění ze dne na den a gastronomy čekají malá i zásadní rozhodnutí, která se dotýkají provozu, zaměstnanců i hostů. Konzultant David Scott Peters proto sepsal rady a natočil video, které má inspirovat a podpořit podniky ve fázi nejistoty a prvních velkých ztrát.

1. Rozvážejte

Pokud jste se do teď bránili rozvozu jídel, spolupráci s doručovacími službami a novým aplikacím, nastal čas přiznat si, že je to cesta, která vás může částečně vyvést z problémů. Některé podniky si jídla rozvážejí samy, ale jakmile poptávka stoupne (a s tím se dá v příštích týdnech počítat), nebudete schopni zajistit všechny objednávky a nevyplatí se vám najímat řidiče. Zvlášť teď, kdy se většina rozvozových společností zříká provizí.

Využijte služby největších platforem, jako je Dáme jídlo, Wolt, DoDo nebo Uber Eats. Pomůžou vám oslovit více lidí a rozšířit vaše produkty tam, kam sami nedosáhnete. Různí hosté upřednostňují různé aplikace, a když navážete partnerství hned s několika službami, přitáhnete si víc zákazníků.

Info box: Pomocnou ruku podává restauracím projekt Nesnězeno, který se zaměřuje na záchranu jídel v gastronomii. Přes tuto aplikaci teď podniky nabízejí denní a stálé menu, a to i bez slevy, se kterou předtím doprodávaly zbylé porce. Restaurace podpořila i firma Storyous – vytvořila gastromapu podniků s možností take away a chystá portál Zachraň gastro –, nebo společnost Liftago.

2. Zjednodušte objednávky

Aby rozvoz jídel fungoval, musíte svým hostům usnadnit objednávání i vyzvedávání. Zavolejte prodejci pokladních systémů a zeptejte se, které aplikace nebo služby můžou zlepšit obchodní podmínky i komunikaci mezi vámi a zákazníky.

Přejděte na bezkontaktní výdej a doručování jídel, protože tak minimalizujete kontakt mezi všemi stranami, tedy mezi restaurací, kurýrem a hostem, ale taky práci s penězi nebo terminálem. Vyžaduje to přísná pravidla a nové postupy, například platbu předem nebo dodatečným převodem z účtu. I když to může narušit cash flow, je to nejlepší způsob, jak pojistit bezpečnost hostů i zaměstnanců.

Tip: Pokud hostům umožníte osobní vyzvednutí jídel, jeden ze zaměstnanců by měl nepřetržitě a viditelně umývat kliky dveří a dezinfikovat všechny povrchy, kterých se zákazníci dotýkají. Chráníte tak svůj personál, a navíc dáváte najevo, že vám na hostech skutečně záleží a berete situaci vážně.

3. Zesilte marketing

Marketing znamená především komunikaci s hosty – a ta je v této době klíčová. Komunikujte přes sociální sítě a několikrát denně hosty informujte, co se ve vašem podniku odehrává, co se mění a co zůstává při starém. Připomeňte zákazníkům, že jste tady pro ně, vysvětlujte jim způsob objednávek i doručování a poproste je, stejně jako zaměstnance, aby ve svých příspěvcích sdíleli radost, kterou jim váš podnik roznáší i v karanténě.

Pošlete hostům newsletter nebo e-mail v rámci věrnostního programu a klidně se rozepište o tom, jaká opatření jste zavedli a na čem dál pracujete. Udržujte dialog a mluvte se svými fanoušky, ať už formou příspěvků na Instagramu či Facebooku, videí, podcastů, nebo živého vysílání přes Insta Stories.

Blogerský pár Taste of Prague vytvořil geniální přehled a seznam pražských podniků i obchodů, ze kterých si hosté mohou objednávat jídlo a další produkty.

4. Zaměřte se na obal

Podmínkou úspěchu jsou i správné obaly. Nevhodný materiál totiž může pokazit úsilí kuchařů a sebelepší jídlo, které je stále prezentací vašeho podniku, i když si ho teď hosté servírují sami. Při výběru jednorázových obalů se zamyslete nad funkčností, ale taky nad svým konceptem a postojem zákazníků. Mnozí z nich i v této situaci uvažují víc ekologicky než ekonomicky, a proto přivítají donášku v biologicky rozložitelném nádobí a taškách šetrných k životnímu prostředí.

Tip: Některé restaurace jídla vakuují nebo předpřipravují tak, aby měla delší trvanlivost a hosté si je mohli ohřát nebo dovařit, kdy chtějí. Vakuované pokrmy prý vzbuzují větší pocit důvěry, a navíc je to další způsob, jak předcházet plýtvání potravinami.

5. Upravte menu

Počet jídel na lístku zredukujte na 10 až 15 položek, které jsou ve vaší restauraci populární a zároveň splňují parametry pro rozvoz. Kratší nabídka vám dovolí omezit zásobování a lépe hospodařit se surovinami, zároveň tak můžete zvýšit kvalitu i čerstvost jídel.

Zkuste vytvořit balíčky s kompletními jídly pro vícečlennou rodinu, něco jako „catering s sebou“, nebo speciální obědové boxy pro firmy ve vašem okolí, které stále fungují a potřebují zajistit stravování pro zaměstnance. Promyslete si taky, zda by hosté neocenili bedýnky se surovinami od farmářů nebo ingredience s recepty na oblíbená jídla, která by si mohli sami uvařit. Podpoříte tím nejen vlastní tržbu, ale taky zemědělce a malé dodavatele, kteří ztrácejí odbyt stejně jako restaurace.

6. Udělejte si rozpočet

Tou nejméně příjemnou otázkou, kterou se musíte zabývat, jsou finance. Rozpočet by měl zahrnovat nejrůznější scénáře vaší budoucnosti. Tu si rozplánujte na dalších 12 týdnů tak, abyste byli připraveni na klesající tržby, pokrytí nutných fixních nákladů i na provozní změny.

Spočítejte si, jak náročné bude vyplácet mzdy, pokud tržby zůstanou nízké i v dalších týdnech. Zvažte, které faktury můžete přesunout na později, a zkuste si s pronajímatelem promluvit o snížení nebo odkladu nájmu.

Gastronomie očekává podporu státu, nemůže na ni však spoléhat, a tak se v rámci krizové situace připravte na nejhorší. Představte si, co se stane, když podnik dočasně uzavřete, a zda je případná půjčka skutečným řešením, nebo jen dluhem navíc, který později tak jako tak nebudete schopni splácet.

Poslechněte si podcast Lukáše Hejlíka, který se “vydal” za majiteli nejrůznějších českých podniků a zjišťoval, jak vnímají současnou situaci a následky koronakrize.

Poslední a nejdůležitější rada:

Starejte se o své zaměstnance, jak nejlépe umíte! Pečujte o jejich zdraví, zajímejte se o jejich psychický stav a motivujte je k práci, která sice momentálně nepřináší zisk, ale pořád dává smysl. Opakujte jim společné „proč“ a posilujte spolupráci v týmu, protože až tohle všechno pomine, budou to právě vaši lidé, kdo podnik znovu postaví na nohy.

Zdroj: David Scott Peters

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.