Chroust: malý pivovar s velkým potenciálem, který zaujal i degustační radu Pultu

Pult: Pivní bar, kde o pivu víme vše

Od otevření v roce 2021 nabízí Pult svým návštěvníkům šest poctivých, perfektně ošetřených ležáků na jednom výčepu. Dva z kohoutů trvale obsazují národní pivovar Budějovický Budvar a otec českých ležáků, Plzeňský Prazdroj.
Zbylá čtyři místa se každoročně obměňují. O výběru rozhoduje degustační rada, která hledá ty nejpitelnější kousky. Z 23 přihlášených pivovarů a jejich ležáků se 3. října 2024, během narozeninové oslavy Pultu, vyhlásily čtyři nové kousky pro další rok – a mezi ně se zařadil i Jura 12° z Pivovaru Chroust.
Cesta za prvními zákazníky
Létající Pivovar Chroust, jehož příběh se začal psát v roce 2016, je možná malý svou produkcí, ale určitě ne potenciálem. Stojí za ním Karolína a Jiří Chroustovštví. Sládková, jež už v roce 2016 měla v pivovarnictví své čestné místo, a její životní partner a pivní nadšenec, který společné vize přetváří v realitu.
Díky jejich synergii vznikla pivní značka Chroust, přičemž prvních deset hektolitrů piva Stout No. 1 uvařili na varně plzeňského pivovaru Raven. A začali získávat první zákazníky.
Coby létající pivovar využívá Chroust kapacity jiných spřátelených pivovarů už od svých začátků. Aktuálně jsou usídlení v pivovaru Clock Fenetra v Potštejně. S ním se propojili před třemi lety, tedy v době, kdy byl na vzestupu i pivovar Clock.
O své pivo se ale Chroustovští starají sami po celou dobu procesu – od receptury a uvaření přes název a vizuál až po kontakt s koncovým zákazníkem. Do pivovaru navíc investovali a nakoupili tanky, které využívají pro vlastní pivo. Zbytek procesu pak probíhá ve varnách a stáčecích linkách pivovaru Clock v historickém areálu továrny Fenetra.
Úspěch pivovaru Chroust a mezinárodní odkaz Karolíny a Jiřího Chroustovských v oblasti českého pivovarnictví je značný, jejich produkt se například dostal i do nabídky jídelních vozů Českých drah: „Pro společnost JLV, která tyto vozy provozuje, připravujeme exkluzivní pivní speciály na míru už šestým rokem. Díky tomu se naše pivo, a zároveň rozmanitost pivních druhů dostane i mimo běžný okruh našich zákazníků,“ dodává Jiří Chroustovský.
I přes velký a dlouholetý zájem o jejich produkci se ale manželé chtějí držet spíše kvality než kvantity: „Naše ambice nejsou v nekonečném růstu a ovládnutí trhu. V čem ale chceme být opravdu dobří je kvalita našich piv, invence a hravost v pivních stylech. Díky tomu se o zákazníka a své místo na trhu snad nikdy nebudeme muset bát,“ vysvětluje Jiří. Dnes se jejich roční produkce pohybuje okolo dvou tisíc hektolitrů a pivní trh zásobují jak klasickými ležáky, tak originálními pivními styly.
Vítězný Jura 12°
V Pultu je tento rok na čepu jejich hořký ležák Jura 12°, který spolu s dalšími třemi vybrala degustační rada v čele s Terezou Pospíšilovou, generální manažerkou Pultu.
Výběr ale nebyl záležitostí jednoho dne: „Už v průběhu jara jsem navštívila všechny přihlášené pivovary a mluvila s jejich sládky, abych jim detailněji představila koncept Pultu. Na podzim jsem pak znovu objela vítězné pivovary, abychom si společně uvařili jejich ležák. Mezi nimi i Chroust, který se u nás na čepu objevuje vůbec poprvé a já mám radost, že jej našim hostům můžeme představit,“ doplňuje Tereza.
Vybraný ležák se na první dobrou projevuje svou výraznou hořkostí, díky které může vyčnívat z řady. Postupně se ale hořkost, sladovost a říz dostává do hezkého balancu a výsledkem je velmi dobře pitelné pivo, u nějž jedno rozhodně nebude stačit.
Ostatně jak popisuje přímo Jiří Chroustovský: „Je to světlý ležák ve své nejklasičtější podobě. Snažíme se dbát na vysokou kvalitu vstupních surovin. Slad tedy bereme ze Sladovny Kounice a chmel z rodinného statku Vodňanský v Blíževedlech. Vařený je na dva rmuty a chmelen natřikrát. Jmenuje se po mně, Jura mi doma říkali od nepaměti.“
Sám ale také doporučuje ochutnat celou nabídku ležáků, kterou Pult nabízí a prozkoumat tak rozmanitosti a odlišné přístupy k výrobě různých pivovarů.
Pivovar Chroust má za sebou silný příběh a ambice zůstat poctivou značkou. V jejich produkci se projevuje originalita a odkaz na tradiční řemeslo. Díky tomu oslovují širokou skupinu zákazníků, kteří tak mají možnost objevovat jak tradiční ležáky, tak nevšední receptury moderního pivovarnictví.
A co říkají Chroustovští na umístění v Pultu? „Byli jsme nesmírně rádi a je to skutečně velká pocta – objevit se mezi nejlepšími. Vrchní velitelka Pultu nás několik let uháněla, že by to stálo za pokus. A ten pokus vyšel hned na první dobrou!“
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.