Šťastný zaměstnanec = spokojený host a lepší obrat

4. července 2019
Foto: Jan Červenka
Žijeme, abychom pracovali, nebo pracujeme, abychom žili? Potřebujeme know-how, anebo taky know-why? Péče o zaměstnance a vedení týmu patří k hlavním tématům (nejen) gastronomie – impulsem je nedostatek pracovních sil a také myšlení nové generace. Ta v práci hledá smysl, rovnováhu a možnost růst. Jak vypadá pracovní prostředí podle filosofie New Work?

Více možností, zodpovědnosti, uznání a důvěry, netradiční pracovní modely a jiná organizace práce – zásady a cíle programu New Work spojuje jedno klíčové heslo a tím je člověk. Zaměstnanec a jeho spokojenost.

Zakladatel tohoto hnutí, rakousko-americký filosof Frithjof Bergmann, zdůrazňuje svobodu, samostatnost a spoluúčast zaměstnanců. Jeho myšlenky časem doplnily další poznatky, které dnes radikálně mění pohled na vedení týmu v nejrůznějších oborech, včetně gastronomie.

Nekonvenční přístupy mají zlepšit a zlidštit pracovní prostředí, přehodnocují dosavadní pojetí práce a pomáhají tak i zaměstnavatelům, kteří hledají způsob, jak získat a motivovat zapálené, a navíc spolehlivé lidi. Z revoluční teorie už profituje řada restaurací a jejich výsledky potvrzují, že spokojený zaměstnanec je podmínkou spokojenosti hosta i lepších výdělků. O tom, proč si cenit zaměstnanců, jak je najít a pak udržet, už jsme psali, teď přidáváme pilíře podle New Worku, které podepřou váš tým a v důsledku celý podnik:

Změna přichází shora

Manažer a šéfkuchař by měli být vzorem. Přestože New Work odmítá tradiční hierarchii, ryba smrdí a vždycky bude smrdět od hlavy. Proto je potřeba začít u sebe a vzápětí do změn zaangažovat celý tým. Neměníte byznys plán, ale život svých zaměstnanců, a jejich názor je rozhodující!

Žádná hierarchie, víc zodpovědnosti

Každý zaměstnanec potřebuje důvěru a volné ruce, aby mohl plnit své povinnosti a sám sebe posouvat k lepšímu výkonu. New Work navádí lídry k tomu, aby svým lidem předávali víc zodpovědnosti a dovolili jim podílet se na důležitých rozhodnutích. Pak je totiž snáze přijmou za svá a nevnímají je jako příkazy shora. Dobrý šéf se dokáže zbavit pocitu nenahraditelnosti a delegovat úkoly na ostatní.

Nechat lidi růst

Samozřejmým benefitem by měla být možnost vzdělávání – to totiž podporuje motivaci a chrání před provozní slepotou. Vyšlete své lidi na stáže do zahraničí nebo do spřátelené restaurace, pozvěte si externího školitele, zorganizujte exkurzi, anebo vyhecujte plac a kuchyni, ať pro sebe navzájem připraví workshop.

Ideální je kombinace formálního a neformálního vzdělávání, obě cesty však vedou k témuž cíli – nebýt jen chlebodárcem, ale zaměstnavatelem, který lidem pomáhá růst a vidět v práci smysl.

Učení výměnou

Osvědčená technika, jak si nejlíp doplnit znalosti – sdílení informací a zkušeností rozšiřuje obzory a probouzí kreativitu. I tady je zažitá hierarchie minulostí: každý se učí od každého a šéfkuchař a manažer jsou zároveň mentory i žáky svých zaměstnanců.

Spolupráce v týmu

Podle New Worku by měla v týmu fungovat otevřená komunikace a brainstorming, z nějž vyplynou jsou strategie při řešení problémů. Definování hodnot restaurace se účastní všichni, stejně jako formulování společného „proč“. To dává konceptu jasný směr a kolektivu důvod táhnout za jeden provaz.

Nepotlačovat individualitu

I když je týmová hra důležitá, nezapomínejte na individualitu každého zaměstnance. Práce je příležitostí objevit a rozvíjet svůj potenciál, proto by se měla pracovní náplň pravidelně aktualizovat a upravovat na základě zpětné vazby a sebereflexe zaměstnanců. Nenaplněná očekávání můžou udusit nadšení a zavinit vyhoření – anebo výpověď.

Podstatou všeho je rovnováha

Work-Life-Balance, rovnováha mezi osobním a pracovním životem, je přirozenou, a přitom dlouho ignorovanou podmínkou spokojeného života. Dostatek spánku, pohybu a kvalitního jídla nás nabíjí stejně jako čas na rodinu, přátele i koníčky. Stoprocentní výkon podávají lidé, kteří se od své práce můžou a dokážou na chvíli odpojit.

Finance na druhém místě

Na tom prvním stojí uznání vašich zaměstnanců. Člověka ve vedoucí pozici by neměla pohánět jen vidina finančních úspěchů a zisku. To je teprve výsledek práce doceněných lidí, kteří se cítí být důležití a přínosní.

Dohodnutá flexibilita

Málokterý podnik nabízí čtyřdenní pracovní týden a platí dvouměsíční tvůrčí volno, to je jasné. Snažte se však o to, aby plánování směn a dovolených bylo spíš dialogem mezi potřebami restaurace a představou zaměstnance.

Vážit si (práce) svých lidí

Při příchodu do zaměstnání si někteří lidé nasadí masku a mění svoji skutečnou tvář za pracovní. Podle New Work by lidé měli zůstávat sami sebou a nemít potřebu striktně oddělovat osobní a profesní život. Váš podnik to obohatí o pozitivní energii, osobitost a vřelý přístup. Receptem na štěstí personálu je úcta – k životu a práci všech lidí ve vaší restauraci, kteří pak svoji spokojenost přenesou na talíř a hosty.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.