facebook
instagram

Kudy vede hranice středoevropské kuchyně a proč bychom ji měli zkoumat?

8. května 2025
Foto: Lucie Fenclová
Uprostřed Evropy se po staletí vyvíjí nadregionální kuchyně, která má svoji povahu a chuť – a také plné právo vyniknout na světové scéně. Lidé z Ambiente proto chtějí pojmenovat sdílenou tradici středoevropských kuchyní a pečovat o naši českou tak, aby vytrvala do budoucna. Jak postupují a co vlastně znamená, když říkají „středoevropská“?

Nadrobno z UMu

Nakoukněte pod pokličku toho, co se urodilo v našem vzdělávacím a inovačním centru UM. Do hloubky se dočtete o obilí, mouce i mlýnech, o putování za středoevropskou kuchyní nebo o jednotlivých surovinách. Nabyté vědomosti a poznatky chceme sdílet se stejnými nadšenci do gastronomie, jako jsme my.
Přečtu si Nadrobno

Česká je středoevropská 

Přírodní podmínky a lokální suroviny, tradované recepty a techniky, řemeslnost a lidská nátura, to všechno jsou spojovníky mezi kulturami střední Evropy, které se podílejí na přeshraniční středoevropské kuchyni.

Prozkoumat, definovat a zdůraznit (národně i mezinárodně) její existenci se stalo další vizí Ambiente, která se uskutečňuje mimo jiné ve vzdělávacím centru UM. Na základě různých vzdělávacích aktivit, testování a vaření v tréninkové kuchyni, díky inspiračním cestám, stážím, a především ve spolupráci s odborníky, jako je historička Irena Korbelářová ze Slezské univerzity v Opavě, se rýsuje prvotní definice a zároveň roste povědomí o vývoji české kuchyně.  

Její kořeny jsou ryze středoevropské. Po staletí vyvěrala z místních tradic a zvyků, významně ale nasávala vlivy okolních zemí a nechávala se inspirovat chutěmi konzumentů a dovednostmi mistrů kuchyně napříč společenskými vrstvami,“ vypráví paní profesorka Korbelářová.

Česká je podunajská  

Z diskusí a poznatků vyplývá, že fenomén kuchyně českých zemí se zrodil na přelomu 18. a 19. století. „Při mnohaletém výzkumu kulinárního dědictví Čech, Moravy a Slezska jsme došli k závěru, že středoevropská kuchyně je kuchyně podunajská,“ konstatuje paní profesorka. 

A rovnou vytyčuje území: „Kulinárně jsou spolu nejvíc provázané české země, Bavorsko, Horní a Dolní Rakousy. Opomenout nemůžeme ani území Horních Uher, zejména dnešního Maďarska s Budapeští, a v novější době se česká kuchyně inspirovala také tradičními slovenskými jídly. V Polsku je nám blízká oblast Krakovska, která od sklonku 18. století náležela k habsburské monarchii, a tak trochu i Horní Slezsko. Vlastní polská kuchyně se ale od té naší jednoznačně liší.“

K podobnému názoru dospěli i další experti, například rakouská historička a pedagožka Sabine Flöcklmüller: „Nejsilnější propojení se skutečně dá pozorovat mezi Bavorskem, Českem a Vídní. Kuchařská kniha Kathariny Prato Süddeutsche Küche (Jihoněmecká kuchyně) je jakousi ukázkou středoevropské kuchyně, která začíná v Bavorsku, zahrnuje Čechy, Moravu a Rakousko a sahá až do severní Itálie, k Terstu.“

Německý kulturolog a žurnalista Peter Peter se zase rozepsal o společných elementech takzvané dunajské kuchyně: „Táhne se od Německa přes Rakousko a Slovensko až do Maďarska a Rumunska a bezpochyby se dotýká i české kuchyně. Recepty se zkrátka nezastaví na politických hranicích,“ dodává.

Blízkost české a podunajské kuchyně je podle Ireny Korbelářové patrná už ve starých, takřka zapomenutých kuchařských knížkách. Řadí se k nim receptář lázeňské restauratérky Marie Anny Neudecker a kuchaře Václava Pacovského z počátku 19. století, ale například i později vydaná kniha Marie B. Svobodové nebo opavské restauratérky Theresie Adam. „Českou kuchyni propojující všechny uvedené vlivy představuje dílo ,guru‘ prvorepublikového domácího kulinářství Marie Janků-Sandtnerové,“ doplňuje paní profesorka. 

View post on Instagram
 

Česká ve znamení monarchie 

Při pohledu na historické mapy dostává středoevropská kultura jasnější tvar. Vzájemné obohacení a přínosy jednotlivých kuchyní vyobrazila další rakouská historička Ingrid Haslinger ve své knize Die Wiener Küche, která zohledňuje symbiózu korunních zemí (a národů) v habsburské monarchii i sousedskou kulinární výměnu za časů Rakouska-Uherska.

„Vídeň se stala centrem zrodu podunajské kuchyně, která podle ní bývá také označovaná a kterou vystihuje moderní termín ,fusion‘. V jídlech i na menu se prolínaly a kombinovaly prvky dvorské, šlechtické, měšťanské a částečně i venkovské kultury, původem snad ze všech regionů monarchie. Nelze jí upřít, že v sobě měla jistou noblesu, aniž byla snobská, a zároveň trochu lidovosti, aniž byla obyčejná,“ hodnotí Irena Korbelářová.

Čechy, Morava i Slezsko přispěly do historie podunajské kuchyně například lívanci, povidly a nejrůznějšími koláči, kaprem na černo, přílohovými knedlíky nebo Pražskou šunkou, z Maďarska se rozšířil guláš, perkelt či palačinky a možná i štrúdl. Bavorsko, stejně jako české a rakouské země, proslavilo typickou kombinaci pečeného masa, zelí a knedlíků nebo kynutých knedlíků upravených nasladko.

Česká bývala slavná 

Téma tzv. „Kronländer-Küche“ (kuchyně korunních zemí) budí zájem v centru UM, ale i v zahraničí a pozornost upoutává taky výraz „Böhmische Küche“, terminus technicus pro naši kuchyni, která si přinejmenším v Německu a Rakousku stále drží dobrou pověst.

„Na světě se najde jen málo kultur, které by byly tak ovlivněné a současně samy tolik ovlivňovaly, jako je tomu v případě té vaší. Česká kuchyně přijímala, ale taky dávala spoustu impulsů,“ tvrdí antropolog a historik Gunther Hirschfelder z Regensburgu. Není jediným odborníkem, který svou perspektivou pomáhá nahlédnout na místní tradici očima cizinců a uvědomit si její specifika i vyspělost. 

„Domnívám se, že česká kuchyně je víc než regionální nebo národní. Je to kuchyně, ze které se toho spoustu rozšířilo do sousedních zemí a která kdysi výrazně zazářila. Ve starých rakouských a vídeňských kuchařkách se prezentuje jako ,Hochküche‘, tedy jako vysoká kuchyně,“ zdůrazňuje Peter Peter. 

U našich sousedů navíc pořád ještě zaznívá pojem „Böhmische Köchin“ (česká kuchařka). „České kuchařky přicházely do Vídně hlavně po roce 1850, aby tam coby hospodyně vařily v německy mluvících domácnostech. I proto se některé recepty zažily jako jídla českých kuchařek a v názvu pak mají napsáno ,böhmische‘,“ vysvětluje Sabine Flöcklmüller.  

Kreativní šéfkuchaři Ambiente podnikají výjezdy do Podunají, otevírají přeshraniční diskusi s profíky a zjišťují, čím se v kontextu střední Evropy vyjímá region Česka. V roce 2024 se podívali na Slovensko a do Rakouska, letos navštívili Maďarsko a mají v plánu zajet si pro další dílky tohoto puzzle do Vídně nebo do Štýrského Hradce. 

Česká je naše 

Paralelně s ideou středoevropské kuchyně zesílila v Ambiente potřeba zaměřit se na tu českou. Na její charakter, suroviny a receptury, které jsou „více než jiné okruhy kulturního dědictví formovány konkrétním geografickým, přírodním, kulturním a společenským prostředím a stávají se součástí identity určité komunity až na úroveň rodiny, resp. domácnosti,“ uvádí se v encyklopedii, kterou vypracovala Irena Korbelářová. Jako by uzrál čas postavit se za to, že česká je naše a jedinečná, přestože se svými kořeny zaplétá do základů nedalekých příbuzných kuchyní.

Česká kuchyně je v Německu často považována za bílé místo na mapě. Všichni o ní víme, ale prakticky ji skoro neznáme, a když, tak v podobě, která je podle mého příliš zúžená na pár jídel,“ přidává svůj náhled Elke Scholand-Bredl, která vystudovala obor gastrosofie a jako rodačka z německého sudetského pohraničí se dlouho věnovala právě české kuchyni a její identitě. Mise UMu a dalších profesionálů, kteří kopou za domácí gastronomii, by se tak mohla jmenovat: Vybarvit bílé místo! 

Vzdělávání je odpověď 

„Každý z nás má vlastní obrázek o české kuchyni, malujeme si ho od narození. Abychom však pochopili, proč u nás existuje zrovna takováto kuchyně a jaké milníky ji určovaly, musíme hodně číst, cestovat a mluvit s odborníky,“ vyzdvihuje zakladatel Ambiente Tomáš Karpíšek důležitost vzdělávání. Zázemí získalo v UMu. 

Již zmíněné inspirační cesty, stáže, vzdělávací seminář Ke kořenům, ale i různé workshopy, interní školení a pop-upy nebo jednodenní sympozia s hostujícími šéfkuchaři mají rozšířit povědomí nejen o české kuchyni a přispívat ke vzdělanosti v gastronomii a řemeslech, která ji utvářejí.

Sezonnost je klíč

Tým kreativních šéfkuchařů se kromě toho pustil do vytváření kalendářů sezonnosti a svátečních jídel, které zatím budou sloužit primárně kuchařům z Ambiente. Je to lekce zbožíznalství! Oba související kalendáře dokládají reálnou sezonu v českých zemích a souvislost mezi přírodními cykly a tradiční českou kuchyní, shrnují informace o kvalitě surovin, nabízejí recepty i kontakty na dodavatele. 

„Sezonnost nás přibližuje k podstatě naší kuchyně, která dřív bývala sezonní docela přirozeně, a umožňuje nám vařit moderní českou kuchyni na té nejlepší možné úrovni, z těch nejlepších českých surovin,“ říká kreativní šéfkuchař František Skopec k projektu, který by měl v budoucnu poskytovat osvětu i za prahem Ambiente. Protože naše kuchyně je nás všech! 

Myšlenka zabývat se nadnárodní kuchyní není žádná novinka. Do gastronomického éteru ji vyslali například i dánský šéfkuchař René Redzepi a restauratér Claus Meyer, který v roce 2004 sepsal manifest nordické kuchyně The New Nordic Kitchen Manifesto – společně se šéfkuchaři ze severských zemí. Ti se díky tomu spojili, aby (si) prohloubili znalosti, ať už jde o suroviny, producenty, anebo o kulturu ve skandinávském regionu.

Ze severu tento přístup expandoval až do Alp. „Skandinávci ukázali, jak lze konkrétní region kulinářsky znovuobjevit a propojit navzdory státním hranicím. Stačí, když inovativním způsobem naváže na tradice, zpochybní je a nadřadí společné aspekty tomu, co odlišuje jednotlivé státy. Můžeme se od nich ledacos naučit,“ nabádá Heinz Reitbauer, rakouský šéfkuchař a zakládající člen spolku Koch.Campus, ke kterému se dnes hlásí více než sedmdesát kuchařů, gastronomů a producentů – protagonistů tzv. nové alpinské kuchyně. Uskupení si dalo za cíl podporovat a zviditelnit region, jeho typické suroviny, dobré producenty a v první řadě restauratéry, kteří investují energii do zachování a rozvoje kulinární tradice.

Debatu v alpském regionu roznítil před lety švýcarský autor a food scout Dominik Flammer. „Alpinská kuchyně je postavená na sezonnosti, lokálních surovinách a původních recepturách, které se interpretují moderním způsobem. Především ale závisí na producentech! Bez nich nemá regionální gastronomie budoucnost,“ tvrdí Flammer. 
View post on Instagram
 
ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme