facebook
instagram

Radikální změna. Jak si architekti ze studia Qarta poradili s rekonstrukcí Brasileira Slovanský dům?

Tři usměvavé osoby v moderním restaurantu s výraznou uměleckou výzdobou.
2. prosince 2025
Foto: Patrik Kléma
Měsíc na práci, přibližně 380 metrů čtverečních a kompletní rekonstrukce. Přesně taková výzva stála před architekty Jiřím Řezákem, Jakubem Čížkem a Pavlou Sukanou z pražského architektonického studia Qarta. Původní koncept oblíbené restaurace v prostorách Slovanského domu se historicky vrstvil a už potřeboval radikální očistu. Přečtěte si, jak si s tímto úkolem poradili a které prvky daly restauraci nový, moderní kabát.

Brazilská restaurace s tepem velkoměsta

Bohatý rautový stůl s pestrými pokrmy, od sushi po saláty, v teplém osvětlení.
Maso z grilu na dřevěném uhlí, brazilské sushi nebo výběr ze salátového baru si užijete v tradičním stylu „sněz, co zmůžeš”. Na oběd i večer. Zastavte se v centru města a ochutnejte churrasco, maso připravené na otevřeném ohni. Co všechno na vás čeká v Brasileiru ve Slovanském domě?
Objevte Brasileiro

Jak znělo zadání a co jste sledovali v první řadě?

Jakub: Naším cílem bylo usadit v restauraci Brasileiro Slovanský dům stejný počet hostů jako dříve, ale zároveň celý prostor osvěžit. Historicky se v interiéru při každé menší rekonstrukci vrstvil design, a my jsme chtěli začít od začátku. Bylo třeba vše očistit a zbavit se nánosů z minulosti.
Pavla: Skvělé bylo, že jsme měli v podstatě volnou ruku, což nám umožnilo přijít s uceleným konceptem, kterého jsme se drželi od začátku až do konce. A jelikož prostor, jak zmínil Jakub, potřeboval radikálně očistit, vyplynulo z toho, že se musí přikročit ke kompletní rekonstrukci. 

Co pro studio tahle zakázka znamená?

Jiří: Mě osobně těší hned z několika důvodů – především vzhledem k našemu dlouholetému přátelství se zástupci Ambiente, se kterými je vždy radost spolupracovat. Brasileiro navíc patří mezi naše oblíbená místa, dobře ho známe, a proto je pro nás v Qartě skutečnou poctou, že jsme byli osloveni.

Jednou z velkých změn je nově probouraný průchod z horní části restaurace vedoucí k toaletám. Věděli jste, že tam dříve byl, ale při první rekonstrukci se zazdil?

Pavla: Původně jsme vůbec netušili, že tam historicky byl, protože ho zakrývaly lavice. Potřebovali jsme ale pracovat s pohybem a tokem lidí v restauraci. Průchodem se nám podařilo rozptýlit hosty, tak aby nechodili pouze jedním směrem. 
Jakub: Díky novému průchodu je navíc pohodlnější přístup na toalety. Hosté z horního patra už nemusejí obcházet půlku restaurace, ale mají přímý vstup.

I kvůli tomu se salátový bar pootočil a je rozdělený na dvě části?

Jakub: Přesně tak. Salátový bar je to první, co host v restauraci vidí. S ohledem na dynamický pohyb lidí kolem něj má zaoblené křivky bez ostrých rohů, stejně jako dolní nápojový bar.

Dominantou se stala vinotéka a právě dolní bar. Jak se prostor proměnil?

Pavla: Už ze skic bylo jasné, že původní pozice baru není ideální. Chtěli jsme, aby se stal dominantou a byl z boku otevřený. Zároveň jsme měli v zadání, aby byl nízký, a hosté tak snadno viděli, jak personál připravuje drinky, a měli k němu blíž. A co se týče vinotéky, vína jsou důležitou součástí Brasileira, na jejich výběr se klade důraz, a proto jsme chtěli, aby i ta byla lidem na očích. Původně byla vinotéka hodně zastrčená a hosté do ní mohli jen nahlédnout skrz dveře. Teď je díky prosklení krásně vidět a stala se výrazným prvkem.

Které další prvky prostoru nyní dominují?

Pavla: Určitě svítidlo – celá instalace ze sklárny Bomma.
Jakub: Brazílie je tanec, živost a barevnost. Proto jsme navrhli dvě proplétající se světelné linie, které se táhnou od vstupu až do zadní části restaurace a fungují jako navigační prvek. Samotná instalace je pro Bommu jednou z největších a nejdelších vůbec, skládá se z 80 světel a měří přibližně 45 metrů. Navrhla ji designérka Kateřina Handlová a my jsme s ní mohli úzce spolupracovat.

Jaká další osvětlení v restauraci najdeme?

Jakub: Nad stoly jsme zvolili minimalistické řešení – malé válečky stejné barevnosti, jakou mají koncovky hlavního svítidla. Cílem bylo potlačit ostatní osvětlení a nechat vyniknout hlavní, „tančící“ světelnou linku.

A co barevné prvky v interiéru?

Jakub: Spolupracovali jsme se Studiem Najbrt, které navrhlo záclony s geometrickými prvky a graficky pojaté akustické obklady. Barvy se objeví i v detailech, jako je jídelní lístek nebo tácky na churrasco. 

Stěny jste ponechali bílé i proto, že závěsy jsou výrazně barevné?

Jakub: Stejně jako jsme se zbavovali vrstev v designu, chtěli jsme zjednodušit i stěny. Místo dřevěných obkladů a tapet jsme zvolili základní bílou barvu. Měly by tak vyniknout hlavní prvky, jako jsou světla, bar a klenby, které jsme místy upravili. Všechno by mělo nyní působit jednodušeji a propojeně.

S jakými materiály jste pracovali?

Jakub: Obecně máme rádi přírodní materiály. Proto téměř nikde v restauraci nenajdete lamino nebo umělý prvek. Bojovali jsme i za to, aby tu byla dřevěná podlaha položená našikmo. Obvykle se totiž prkna kladou rovně, rovnoběžně se stěnami. Druhá část podlahy je tvořena ruční technikou stěrky, která dynamickými, nepravidelnými tahy opět evokuje živelnost. 
Pavla: Hodně jsme pracovali s kovem. Objevuje se v portálech u vstupu, u kuchyně i v zadním salonku. Z kovu je vyrobena také spodní část salátového baru. Zároveň se v restauraci objevují různé oddělující prvky, například mezi hosteskou a hosty – je to takové zábradlí, také z kovu, které vychází z brazilského principu.

O studiu Qarta 

Qarta Architektura je úspěšné architektonické studio s téměř třicetiletou historií, sídlící v pražském Karlíně. Od svého vzniku v roce 1996 navrhlo pro desítky klientů stovky projektů, z nichž více než sedm desítek už stojí. V týmu dnes působí přes 35 architektů a inženýrů. K nejvýraznějším realizacím patří bytový dům Fragment na Invalidovně, rezidenční komplex DOCK na Palmovce či zimní stadion v Opavě. Aktuálně studio pracuje na proměně stanice metra Českomoravská.

Jsou součástí interiéru i nějaké zahraniční kousky?

Jakub: Kámen na baru pochází z Itálie. Židle od firmy Artisan z Bosny a Hercegoviny jsou speciální tím, že se vyrábějí ručně. I proto jsme na ně čekali přibližně patnáct týdnů. Každý kus je originál s „organickými“, zaoblenými tvary.
Pavla: Máme tu i sedací nábytek a stoly na míru, které vyrobili truhláři z firmy eTruhlárna. Sedací „bochánky“ jsou tvarované tak, aby byly měkké a kopírovaly zaoblené křivky, které se opakují po celé restauraci. U stolů jsme pracovali s původní konstrukcí, ale mají nové desky se zjemněnými hranami, aby byly pro hosty příjemné.

Proběhly nějaké změny i v kuchyni?

Jakub: Jen menší. Rozšířilo se místo pro studenou kuchyň, aby v ní byl dostatečný prostor pro kuchaře, který připravuje sushi. V novém salátovém baru ale zůstal výklenek, kde se může pohybovat. 

Zútulnily se i zadní salonky?

Pavla: Ano, přišli jsme s konceptem vytvoření tří nebo čtyř boxů v půlkruhu, které zajišťují intimní atmosféru. Stěny zdobí grafiky a osvětlení je tlumenější, protože se tento prostor nachází až na konci restaurace a zaplňuje se jako poslední.

Rekonstrukce trvala pouhý měsíc. Jak jste si s termínem poradili?

Jakub: Není to standardní doba a byla to velká výzva pro všechny. Na staveništi byl pořád čilý ruch a pracovali tu řemeslníci snad všech profesí, jaké si jen dokážete představit.

A co byste vzkázali hostům, kteří se do rekonstruovaného Brasileira chystají poprvé?

Jiří: Mám skutečně velkou radost, že Qarta mohla přispět svým návrhem, a doufám, že hosté ocení novou atmosféru místa, propojení dříve nesourodých prostor, ale i výrazná svítidla od Bommy nebo grafický design, které do interiéru zasadilo Studio Najbrt.

ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme